

Tre dödsolyckor på tre år – därför förändrar vi säkerhetskulturen i grunden
Ingen ska riskera livet på jobbet. Ändå är det verklighet för många i bygg- och anläggningsbranschen. Under 2023 miste 18 personer livet. Bakom varje siffra finns en människa – en förlorad kollega, en...
-
När industriområdet i kvarteret Brännaren skulle omvandlas till en levande stadsdel, behövde marken först saneras. Svevia fick uppdraget att hantera hela processen, från marksanering och anläggning av...
-
När Trafikverket 2013 upptäckte rostangrepp på kablarna i Tjörnbron inleddes ett tekniskt krävande och ytterst ovanligt arbete – att byta ut bärkablarna i en snedkabelbro. 2015 utförde Svevia ett prov...
-
Jo-jo-väder i klimatförändringarnas spår försvårar effektiv vinterväghållning, inte minst halkbekämpning. Det menar Anna Arvidsson som är senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstit...
-
Ny digital teknik effektiviserar och optimerar vinterväghållningen. – Fler uppkopplade fordon leder till bättre data vilket förbättrar väghållningen ytterligare, säger Björn Eklund som är senior utre...
-
Svevias traineeprogram gav Julia en stadig grund på vägen mot ny kunskap. Idag leder hon verksamheten vid Svevias termoplastfabrik i Linköping. Ett relativt okänt material som synliggör, säkrar och so...
-
Svevia invigde i början på mars ett helt nytt och toppmodernt väglaboratorium i Oxie, strax utanför Malmö. De moderna lokalerna möter kundbehovet på effektiva analyser.
-
Västkustvinter kanske låter snällt. Men för medarbetarna i driftområde Norra Bohuslän kan snabba väderväxlingar och milda temperaturer göra vinterväghållningen till en rejäl utmaning. Inte minst när d...

Återvinning av vägmarkeringar – en hållbar väg framåt
Att återvinna termoplastiska vägmarkeringar kan vara en nyckel till mer hållbar infrastruktur. Ett pågående projekt undersöker nu möjligheten att återanvända gammalt vägmarkeringsmaterial – en lösning...