

Fler vägsensorer kan ge större precision vid halkbekämpning
Ny digital teknik effektiviserar och optimerar vinterväghållningen. – Fler uppkopplade fordon leder till bättre data vilket förbättrar väghållningen ytterligare, säger Björn Eklund som är senior utre...
-
Västkustvinter kanske låter snällt. Men för medarbetarna i driftområde Norra Bohuslän kan snabba väderväxlingar och milda temperaturer göra vinterväghållningen till en rejäl utmaning. Inte minst när d...
-
Att återvinna termoplastiska vägmarkeringar kan vara en nyckel till mer hållbar infrastruktur. Ett pågående projekt undersöker nu möjligheten att återanvända gammalt vägmarkeringsmaterial – en lösning...
-
På Årstafältet anlägger Svevia grunden till en helt ny stadsdel. Martin Sundelin är platschef på den delen av projektet som arbetar med att anlägga områdets vatten- och avloppslösning. Det är också ha...
-
Arbete i miljöer där det kan förekomma föroreningar är en vardag för Svevias specialister på marksanering. Ofta arbetar de med en tätslutande mask. Från och med i år ställer arbetsmiljöverket krav på ...
-
Oskar Enocson och hans kollegor befinner sig längst fram i Svevias produktionsled från sten till färdig väg. De arbetar med losshållning och utvinner stenmaterial ur den svenska berggrunden. De är ock...
-
På vägstationen i Örnsköldsvik är framtiden redan här. I ett världsunikt projekt kommer automatisk halkbekämpning med en saltspridare som själv avgör om det behöver saltas eller inte, att testas under...
-
Med rätt insatser går det att halvera antalet viltolyckor. – Det är i stor utsträckning en ekonomisk fråga. Viltstängsel i kombination med faunapassager är ett mycket effektivt sätt, säger Johan Rydl...

Svevia i Arboga är pilotprojekt för Säkra grunden
Säkerhetskultur handlar ytterst om beteenden. En arbetsplats där alla vill och är överens om att inte arbeta på ett riskfyllt sätt är en säker arbetsplats. Olycksrisken minskar med säkra lyft, rätt sa...