Ingen vaknar på morgonen och planerar att bli skadad på arbetet
Så sent som för 112 år sedan hade dina förfäder inga egentliga skyddsnät i arbetslivet. Året därpå började det hända grejer: det var då som arbetstagare fick laglig rätt att utse en representant som skulle hålla ett öga på arbetsmiljön. I dag lyfter vi extra högt på hatten för alla skyddsombud – det är deras dag: skyddsombudens dag!
Text: Ulrika Åkerblad Foto: Svevia
Publicerad:
E
tt av Svevias skyddsombud heter Patrik Spångberg – till vardags yrkesmedarbetare på Svevias basunderhållskontrakt för södra Skaraborg.
Varför valde du att bli skyddsombud?
− Jag ville vara med och påverka min och kollegornas arbetsmiljö. Vi hade redan ett lokalt skyddsombud men när verksamheten växte kände vi att det behövdes ett till, så jag ringde runt till mina kollegor och frågade om jag hade deras förtroende. Och på den vägen är det.
Och hur har du påverkat din och kollegornas arbetsmiljö?
− Svårt att säga. Som skyddsombud jobbar man ju oftast förebyggande: vi försöker upptäcka risker för att hindra att olyckorna inträffar. Om arbetsledningen sköter arbetsberedningarna och involverar och engagerar personalen och skyddsombuden när de tar fram dem, är det enkelt att förebygga tillbud och olyckor. Jag och mina skyddsombudskollegor har rätt att kliva in och stoppa ett arbete om säkerheten inte är tillräcklig. Nu är det väldigt sällan som vi behöver göra det, för Svevia sköter sig ganska bra, men det har hänt, och då har det nästan alltid berott på slarv med arbetsberedningen eller att man inte har följt den.
Vad vill du säga till dem som ofta ”Jag ska bara …”, och därför hoppar över att knäppa igen hjälmens hakrem?
− Ingen vaknar på morgonen och planerar att bli skadad på arbetet – det är framför allt när man ”ska bara”, som olyckorna inträffar. Vad vi som jobbar på vägarna behöver göra är att se hjälmen som en hockeyhjälm snarare än en bygghjälm. Och vad menar jag då med det? Jo, de största olycksriskerna för oss är inte fallande material, utan att vi skulle kunna ramla eller bli påkörda. Om du utsätts för krockvåld, och hakremmen inte är stängd, kommer ditt huvud att slå i backen eftersom hjälmen har åkt av … Alltså: tänk hockeyhjälm snarare än bygghjälm!
Om du fick önska, hur skulle en säker arbetsplats på Svevia se ut?
− Där har alla, oavsett roll, rätt förutsättningar för att kunna utföra uppdraget säkert – inte minst en rimlig tidsplan som tillåter att man jobbar säkert. Det är alltså lika viktigt att arbetsledningen har tillräckliga kunskaper om arbetsmomenten och tid att riskvärdera dem innan arbetet påbörjas, som att de som utför jobbet känner att de kan jobba säkert och ändå hålla tidsplanen.
På en skala från ett till tio, hur många poäng ger du uppdraget som skyddsombud – och varför?
− Tio gröna hjälmar av tio möjliga. Det är roligt att företräda sina kollegor och ha mandat att påverka arbetsmiljön.
Skyddsombud och arbetsmiljöombud
Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas.
Källa: Arbetsmiljöverket
Skyddsombudets uppgifter
Skyddsombudet ska delta vid planering av alla frågor som berör
arbetsmiljön. Det kan till exempel handla om:
- Diskussioner inför en ombyggnad eller flytt
- Förberedelser för en omorganisation
- Hur nya arbetsmetoder ska införas
- Hur hälsofarliga ämnen ska användas
- Psykiska och sociala frågor, till exempel stress, utbrändhet och belastningsbesvär, hör också till skyddsombudets uppgiftsområden.
- Skyddsombudet kan i vissa fall också begära att arbetsgivaren vidtar åtgärder för att uppfylla arbetstidslagens bestämmelser om extra
mertid, extra övertid och nödfallsövertid. - Dessutom ska skyddsombudet kontrollera att arbetsgivaren uppfyller de krav som finns på ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
Källa: Arbetsmiljöverket
Läs också:
Vårt erbjudande:
Vägunderhåll
Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.