
Vägarbete i underjorden - Svevia fräser asfalt i gruvan
En gång om året stannar produktionen upp under två veckor, vid LKAB:s underjordsgruva i Malmberget, Gällivare. Det kallas för storstopp och är en viktig del för gruvbolagets driftsäkerhet. Underhåll av gruvans underjordiska vägar är en av de åtgärder som behöver utföras och Svevia finns på plats för att fräsa upp asfalt innan vägen ska beläggas med ny.
Publicerad:
Just i år är det ungefär 40 000 kvadratmeter, eller cirka åtta kilometer väg där asfalten behöver tas bort. Med en maskin som har diamantförsedda fräsvalsar rivs asfalten upp för att sedan transporteras ut ur gruvan. Kvar blir en jämn men skrovlig yta.
Mångårig rutin av gruvmiljö
Ovan jord är det den tid på året då nätterna blir ljusare och våren har påbörjat sina första trevande steg mot sommaren. Nere i gruvan, 1250 meter under jord där Svevias fräs för tillfället jobbar är förutsättningarna likadana sommar som vinter – mörkt, svalt och blött.
– Den här tiden på året är det mörkt när man jobbar och ljust när man sover säger Mats Troberg, en skåning som varit med och fräst asfalt på många underhållsstopp i gruvmiljlö. I dag kör han sopmaskinen som städar upp bakom kollegan Markus Andersson, också skåning som i sin tur sköter fräsen.
De befinner sig nära malmkroppen Vitåfors-Ridderstolpe och dimman ligger tät. Alla tre har utfört liknande uppdrag under tidigare säsonger och känner väl till förutsättningarna för det som de i dagligt tal omnämner som repstopp.
– Allt måste klaffa när repstoppet väl är i gång, säger Krister Trollfjäll, han kommer från Arvidsjaur och är Svevias produktionschef för fräsningen i gruvan.
En vägsträcka med drygt fyra meters bredd ska fräsas, och det finns gott om utrymme både för fräs, sopmaskin och lastbilar att vända. Så är det inte alltid. Egentligen ganska sällan.
Den här tiden på året är det mörkt när man jobbar och ljust när man sover.
Storleken på fräsen passar i gruvan
Läs också:
Vårt erbjudande:
Fräsning av asfalt
Med innovationskraft och en modern maskinpark banar vi väg för kostnadseffektiva vägjobb, minskad miljöpåverkan samt nya tillämpningar för frästekniken.