Mats Larsson, brospecialist på Svevia.

Allra roligas på jobbet har Mats Larsson när han och kollegorna löser svåra, praktiska utmaningar tillsammans.

Från betongarbetare till brospecialist

Platschef Mats Larsson jobbar med sitt största intresse, tekniska konstruktioner. På Svevia ägnar han främst sin tid åt att upprätta broar. Mellan platser, över teknikområden och inte minst – mellan människor.

Text: Marie Karlsson Foto: Lisa Thanner

Publicerad:

Det vilar ett varmt och ödmjukt lugn över Mats Larsson, kombinerat med en nyfikenhet och en ständig lust att lära. Det gäller både honom själv och hans kollegor på division Anläggning i Göteborg. Mats är en delegerande, delaktig ledare som sätter stort värde på sina medarbetare och som är genuint intresserad och engagerad i sitt jobb. Han verkar lite förvånad över frågor som antyder att de uppdrag han genomför kan tyckas svåra.

– När man får en uppgift måste man försöka lösa den. Eller börja med att värdera vad som är möjligt och inte.

Med teknik är det egentligen inte så mycket som är omöjligt.

– Det handlar om att hitta rätt lösning, om att tänka utanför den berömda lådan och att våga testa. Jag gillar utmaningar, fascineras av teknik och är ganska bra på att tänka tredimensionellt. Det är förmågor som ofta är bra att ha i mitt jobb, säger Mats.

Broritning. I förgrunden Mats Larssons siluett i profil.

Förmågan att tänka tredimensionellt är en bra egenskap för brobyggare.

Snickare i grunden

Hans formella titel är platschef men Mats är lika känd för att vara en av Svevias specialister på kluriga konstruktioner. På senare år har han främst jobbat med underhåll och reparation av broar på Sveriges västkust.

När han först kom till Svevia, dåvarande Vägverket Produktion, år 2008, anställdes han som byggnads- och betongarbetare. Han jobbade med alla hantverkets delar, snickeriarbeten lika gärna som betong, men har med åren – för att citera Mats själv – ”glidit över i arbetsledande ställning”.

– Jag är snickare i grunden, sedan 1975. Jag har ingen ingenjörsutbildning men en lång erfarenhetsmässig skola av snickeri, form, armering och betong. I vår bransch kan man kliva vidare och använda sin kompetens på olika sätt. Jag är glad att min kunskap var användbar även i andra sammanhang, ler Mats.

Mats sitter tillsammans med tre kollegor i ett projektmöte.

Mats drivs av att jobba smartare - hellre än bara billigare och snabbare, och att hitta nya vägar och utmana sig själv och sitt team.

Triggas när saker inte är helt självklara

Steget till att ta ett ledaransvar föll sig väldigt naturligt för den noggranne teknikern.

– Det kändes kul att ta en ledande befattning, det passar min personlighet bra. Jag gillar att se helheten i en uppgift och trivs med att tänka långsiktigt. Ett gediget förarbete ger oftast ett bra resultat. Men att vara chef har aldrig haft något egenvärde för mig, det handlar snarare om möjligheten att kunna påverka arbetet, säger Mats.

Utvecklingsresan på Svevia har gått successivt och lyckosamt framåt. Mats tillskriver det egna intresset och engagemanget stor betydelse. Han har alltid gjort det lilla extra, läst på ännu en gång, testat en sak till och dubbelkollat allt. Han backar sällan för en utmaning och arbetsglädjen är en stark drivkraft, menar han.

– Man får ju inte snöa in alltför mycket på svårigheterna. Jag gillar att ha kul på jobbet och triggas när saker inte är helt självklara. Tekniska utmaningar har alltid lockat mig. Att bli bättre bara i betydelsen ”snabbare och billigare” är inte kul. Jag vill jobba smartare: hitta nya vägar, utmana mig själv och mitt team.

Först i världen med att byta ut kablar på en snedkabelbro

Tur då att Mats och hans kollegor haft uppdrag som minst sagt faller inom ramen för ”tekniska utmaningar”. Som att vara efterfrågad rådgivare hos kunden Trafikverket och att vara delaktig i planeringen inför kabelbytet på Strömsundsbron. Med uppdraget på Tjörnbron blev de först i världen att ersätta kablar på en snedkabelbro.

Mats har lärt sig längs vägen. Den egna ” broresan” på Svevia började med en reparation av en järnvägsviadukt, fortsatte via stenvalvsbroar till ansvar för det första, största och mest komplicerade kabelbytet på en snedkabelbro som någonsin gjorts.

Mats Larsson

Mats Larsson

Allra roligas på jobbet har Mats när han och kollegorna löser svåra, praktiska utmaningar tillsammans. Han uppskattar friheten under ansvar, vill inte bli detaljstyrd, är stolt över att vara efterfrågad och upplever att det egna intresset och engagemanget för jobbet är lika stort som någonsin förr.

– Jag har känt mig som en amatör många gånger under åren, det kommer nog från att jag i grunden ”bara” är snickare. Men det är fantastiskt att erfarenhet och vilja faktiskt räcker såhär långt. I dag är alla projekt drömprojekt i betydelsen att jag får lösa dem tillsammans med mina kompetenta kollegor, där min son nu är en av dem. Att få jobba med mitt stora intresse och få göra den här resan på Svevia, det är en dröm i sig.

Fakta Tjörnbron

  • Brokonstruktion: Snedkabelbro
  • Mått: Längd 645 meter, bredd 15,5 meter, pylonernas höjd 115 meter, brospannet i mitten: 366 meter
  • Geografi: Sträcker sig över Askeröfjorden på länsväg 160 som förbinder öarna Källön, Stenungsunds kommun och Almön i Tjörns kommun
  • Byggår: 1980
  • Historia: Ersatte Almöbron, som 1980 rasade ner i vattnet efter en påkörning av ett lastfartyg. Under några dramatiska timmar en mörk och dimmig natt saknades vägbanan på bron. Åtta personer dog innan trafiken stoppades från båda hållen.

Fakta Strömsundsbron

Strömsundsbron är en snedkabelbro för Europaväg 45 över Ströms Vattudal i Strömsund i norra Jämtland.

Bron var sensationell när den invigdes år 1956 – den var då världens längsta snedkabelbro. Spännvidden är 182 m, och totallängden 332 m. Höjden på de två pylonerna är 28 m, och vägbanans bredd är 14.3 m.

Källa: Wikipedia

Mats Larsson, brospecialist på Svevia

Mats Larsson

Ålder: 64 år.
Titel: Platschef
Formell utbildning: Snickare
Unika meriter: Kabelbyte på Tjörnbron smat Strömsundsbron
Mats om teknik: Med teknik är det egentligen inte så mycket som är omöjligt. Det handlar om att hitta rätt lösning, om att tänka utanför den berömda boxen och att våga testa.
År på Svevia: 15 år.

Kabelbroar i Sverige

  • Älvsbackabron, Skellefteå
  • Kolbäcksbron, Umeå
  • Strömsundsbron, Strömsund
  • Uddevallabron, Uddevalla
  • Tjörnbron, Göteborg
  • Universitetsbron, Malmö
  • Huvuspannet på Öresundsbron, Malmö - Köpenhamn

Läs också:

Klimatmedvetna kommuner vill ha Svevias unika asfalt

Vägarbete i underjorden - Svevia fräser asfalt i gruvan

Vårt erbjudande:

Vägunderhåll

Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.

Missa inget!

I fokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.