Snöröjnigsfordon röjer snö på en landsväg genom ett vinterklätt landskap.

Samverkan Vägunderhåll vill bidra till en positiv utveckling genom att samla aktörer från olika delar av branschen.

Branschförening för framtidens vägunderhåll

Sedan i somras finns en branschförening som ska samla de viktigaste aktörerna inom vägunderhåll.

– Vi ska bidra till att nya och smartare metoder införs snabbare, säger Svevias Andreas Bäckström, ordförande i föreningen "Samverkan Vägunderhåll”.

Text: Mikael Bergling Foto: Henke Olofsson

Publicerad:

F

öreningen bildades i somras som en reaktion på en rad negativa faktorer som påverkat och fortsätter att påverka det svenska vägnätet; omfattande underhållsskuld, kompetensbrist, klimatförändringar, svag innovationskraft och otillräckliga investeringar.

– Vi vill bidra till en positiv utveckling genom att samla aktörer från olika delar av branschen, till exempel beställare, entreprenörer, forskare och teknikleverantörer, berättar Andreas Bäckström som till vardags är verksamhetsutvecklare på Svevia.

– Medlemmar just nu är bland annat de stora entreprenörerna, ett antal åkeriföretag, mjukvaruföretag och en del andra aktörer. Även några kommuner har aviserat sitt intresse. Vi är öppna för alla som vill vara med, även utländska aktörer.

Trafikverket som är Sveriges i särklass största beställare inom vägunderhåll är dock inte medlem i föreningen.

– De är utan tvekan en av branschens nyckelaktörer som vi gärna hade velat ha med. Tyvärr har Trafikverket ett principbeslut om att inte vara med i några branschföreningar. Men de är väldigt positiva till att föreningen har bildats.

Så vill föreningen ta vägunderhållet in i framtiden

  • Fungera som ett branschforum och plattform för samarbete, kunskapsutbyte och gemensam utveckling.
  • Skapa förutsättningar för och driva innovation inom vägunderhåll, öka innovationsgraden och snabba på implementeringen av ny teknik.
  • Utveckla branschgemensamma utvecklingsinitiativ.
  • Bidra till utvecklingen av myndigheters regelverk för vägunderhåll, branschgemensamma leveransvillkor och vara en remissinstans i standardiseringsfrågor.
  • Fungera som en samlad röst gentemot myndigheter och beställare.
  • Gör branschen mer attraktiv, inkluderande och jämställd. Underlätta kompetensförsörjningen.

Innovationer fastnar på vägen till verklighet

Under de senaste åren har Andreas Bäckström drivit en rad innovations- och utvecklingsprojekt kopplat till drift och underhåll av vägar, till exempel hur modern digital teknik kan effektivisera och optimera vinterväghållningen

– Även när vi har fått fram riktigt bra lösningar har implementeringen gått trögt. Det här är en bransch där det är ofta är ganska så svårt att få genomslag för innovationer.

– Jag tror att en ökad samverkan kan underlätta och snabba på implementering av innovationer. Det har inte tidigare funnits en branschförening för oss som arbetar med driftkontrakt. Det är viktigt att inte minst entreprenörer engagerar sig i den nya föreningen.

Hawzheen Karim är Samverkan Vägunderhålls företrädare vilket kan likställas med generalsekreterare eller VD. Han säger att det genom åren har genomförts, och fortsätter att genomföras, bra utvecklings- och innovationsprojekt gällande drift och underhåll av vägar, inte minst av Svevia och en del andra aktörer.

– Men det räcker inte. Fler behöver engagera sig. Dessutom måste det bli mycket bättre implementering av allt bra som kommer fram. Hittills har implementeringen varit alldeles för blygsam eller tagit alldeles för lång tid.

Behov av nya affärsmodeller och regelverk

Enligt Hawzheen Karim finns det flera orsaker till att det tar tid.

– Till exempel att de regelverk och affärsmodeller som används ofta är 30 eller 40 år gamla och passar dåligt ihop med den nya tekniken och dagens digitaliserade värld.

– En annan är att vi har en fragmenterad marknad med en mängd stora och små aktörer. För att innovationer som kunna omsättas i praktisk verksamhet måste hela ekosystemet vara med, vilket det sällan är idag. Ytterligare en förklaring är att många beställare inte har den kompetens som krävs för att kunna utveckla affärsmodeller som stödjer innovativa lösningar.

Föreningen Samverkan Vägunderhålls vision är att Sverige ska ha ett vägunderhåll i världsklass.

– Vi ligger långt framme redan idag. Men för att fullt ut kunna dra nytta av och omfamna den digitala transformationen behöver vi flytta fram våra positioner ytterligare, säger Hawzheen Karim.

Samarbete gör innovation till verklighet

Det handlar delvis om teknik men framförallt om att implementera redan befintliga smarta lösningar.

– Det finns redan ganska mycket ny teknik och smarta innovationer som vi kan ha stora nytta av. Nu behöver vi framför allt förbättra förutsättningarna att tillämpa och implementera det som hittills har utvecklats.

– Branschen behöver bli överens om att dagens affärsmodell och regelverk måste förändras, men också hur det ska gå till och vad som ska ersätta. Att bara hävda att dagens system inte fungerar är inte tillräckligt.

Att ett fördjupat branschsamarbete kan leda till karteller avvisar Hawzheen och Anderas Bäckström.

– Nej. Alla entreprenörer kommer att konkurrera med varandra som tidigare. Som vi ser det finns det heller ingen risk för att medlemmarna överlåter åt branschföreningen att tänka och bedriva innovations- och utvecklingsarbete åt dem.

Samverkan Vägunderhåll en ny branschförening

Föreningen samlar hela kedjan inom svenskt vägunderhåll – från beställare, entreprenörer och teknikleverantörer till forskare. Den bildades som en reaktion på växande utmaningarna i sektorn: ökande underhållsskulder, kompetensbrist, klimatförändringar och bristande investeringar som påverkar vägnätets funktion och kvalitet.

Föreningen ska bidra till att öka innovationsgraden i vägunderhållet, snabba på implementeringen av ny teknik och säkra kompetensförsörjningen för framtiden.

Målet är att möjliggöra ett mer effektivt och hållbart vägunderhåll som stärker hela Sveriges infrastruktur. Drivkraften är att skapa vägunderhåll i världsklass – ett robust och framtidssäkrat transportsystem som är avgörande för både samhällsutveckling och klimatmål.

Snöröjnigsfordon plogar snö längs en landsväg. En personbil ligger i mötande körfält. I bakgrunden syns en ett snötäckt berg.

Samverkan Vägunderhåll samlar branschen för ett hållbart vägunderhåll i världsklass.

Samverkan Vägunderhåll

Vad: Bransch-förening

Medlemmar: Aktörer inom hela branschen för vägunderhåll. Beställare, entreprenörer, teknikleverantörer och forskare.

Ambition: Möjliggöra ett mer effektivt och hållbart vägunderhåll, och därmed också för att stärka Sveriges infrastruktur i stort.

Mål: Bidra till ett robust och framtidssäkrat transportsystem – avgörande för både samhälls-utveckling och klimatmål.

Drivkraft: Skapa vägunderhåll av världsklass

Läs också:

Svevia halkbekämpar vägarna i Örnsköldsvik med ai

Bättre vägunderhåll med AI och smart digital teknik

Vårt erbjudande:

Vägunderhåll

Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.

Missa inget!

I fokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.