Fakturering


Effektiv och miljövänlig fakturahantering

För en mer effektiv och miljövänlig hantering av leverantörsfakturor tar Svevia från och med 1 januari 2015 endast emot fakturor som e-faktura. Vi kräver också e-faktura i alla våra nya avtal. Du som ska skicka en e-faktura till Svevia har tre olika alternativ att välja mellan:

E-faktura direkt från ert system

Har ni ett ekonomisystem som möjliggör elektroniskt fakturering direkt från systemet är det alltid det enklaste och smidigaste alternativet.

Många av de vanliga ekonomisystemen har idag denna möjlighet och vi har möjlighet att ta emot fakturor i de flesta formaten på marknaden.

Skickar du e-faktura till oss från ditt system behöver du inte skicka en förfrågan om anslutning först, utan kan direkt skicka din första faktura.

Vid frågor om anslutning direkt från ert ekonomisystem, kontakta:

InExchange, tel: 0500-44 63 60

För information om GLN-nummer se Företags- och bankuppgifter.

Webfaktura som knappas i portal

Om ni inte har ett ekonomisystem som möjliggör elektronisk fakturering kan ni enkelt registrera era fakturor kostnadsfritt på nedanstående webbportal:

InExchange web

För att skicka fakturor via InExchange Web går ni in på www.inexchange.selänk till annan webbplats   och registrerar er kostnadsfritt. Sedan loggar ni in på InExchange Web och registrerar era fakturor. Vid fakturering till bolagen inom Sveviakoncernen är det gratis att skicka 100 fakturor/år via portalen.

Vill du veta mer eller behöver hjälp med att komma igång? Kontakta:

InExchange, tel: 0500-44 63 60  

BEAst Portal

För er inom byggbranschen som använder BEAst Portal för att skicka e-faktura till andra byggbolag, går det utmärkt att även skicka fakturor till Svevia via denna portal.

För att skicka fakturor via BEAst Portal går ni in på https://www.beastportal.com/länk till annan webbplats och registrerar er kostnadsfritt. Sedan kan ni fritt fakturera bolag inom Sveviakoncernen.

För information om GLN-nummer se Företags- och bankuppgifter.länk till annan webbplats

 

E-fakturering via InExchange fakturaskrivare

Om de fria webbportalerna inte täcker ert behov finns även möjlighet att använda InExchange Fakturaskrivare.  

InExchange Fakturaskrivare är ett skrivarprogram som hjälper er att konvertera de fakturor ni skapar i ert vanliga bokföringssystem till e-fakturor.

Vill du veta mer eller behöver hjälp med att komma igång? kontakta:

InExchange, tel: 0500-44 63 60

För information om GLN-nummer se Företags- och bankuppgifter.

För att få skicka fakturor via mail eller papper till oss måste ni som leverantör ansöka om dispens. Detta gör ni genom att skicka en dispensansökan till reskontra@svevia.se innehållande uppgifter om bolagsnamn, organisationsnummer och anledning till varför ni inte kan skicka e-faktura.

 

Vid ansökan får ni svar inom två arbetsdagar med en tillfällig dispens och uppgifter om vart ni kan skicka era fakturor. En utvärdering görs sedan för att se om ni behöver ha kvar en dispens. Långsiktig dispens utdelas ytterst restriktivt.


Fakturor som skickas till Svevia måste innehålla viss obligatorisk information. Om fakturan är ofullständig eller felaktig kommer den att returneras. Sidan Krav på innehåll faktura kan ge dig svar på vad du behöver inkludera för att den ska bli korrekt.