Publicerad: 22 januari 2025
På vägstationen i Örnsköldsvik är framtiden redan här. I ett världsunikt projekt kommer automatisk halkbekämpning med en saltspridare som själv avgör om det behöver saltas eller inte, att testas under vintern. Metoden bygger på att med hjälp av sensorer skapa detaljerade väderprognoser.
Kenneth Thörn, platschef på vägstationen i Örnsköldsvik ser flera fördelar med tekniken.
– Framför allt ökad trafiksäkerhet genom att vi med större precision vet exakt vilka sträckor som behöver halkbekämpas. I förlängningen betyder det att vi inte saltar i onödan vilket är bra för miljön. Det är också mer kostnadseffektivt och alla åtgärder går att följa upp i detalj. En annan bra sak är att det minskar stressen för våra yrkeschaufförer som kan ha fullt fokus på trafiken.
Innovationsprojektet som kallas Dynamic dosage (dynamisk dosering) drivs med medel från Svenska byggbranschens utvecklingsfond (SBUF) och Infrasweden i ett samarbete mellan Svevia, mjukvaruföretaget Klimator och Epoke som är maskintillverkare av bland annat saltspridare. Tekniken har testats på kommunala gator i Danmark, men aldrig tidigare i Sverige och på statlig väg.
– Förutsättningarna för halkbekämpning på kommunala vägar skiljer sig på många sätt från statliga vägar. Framför allt i trafikbelastning, hastigheter och vägbredd, säger Kenneth Thörn.
Metoden använder modern teknik som sensorer och AI där allt sker automatiskt, så maskinföraren slipper starta eller stoppa saltspridaren. Testerna sker i två steg. I det första steget är det en AI-genererad väglagsprognos som avgör om saltspridaren ska salta eller inte salta vägbanan. I nästa steg adderas data från sensorer som sitter monterade på fordonet. Halkbekämpningen styrs då av en kombination av sensorinformation om det aktuella väglaget och prognosdata.
När testerna på vägnätet inom Örnsköldsviks driftområde ska utföras så kommer det att göras med stor omsorg.
– Vi vill välja dagar då det inte är akut blixthalka i hela området och kan vara säkra på att vi har resurser för att följa upp resultatet. Allt för att inte riskera trafiksäkerheten i Västernorrland, säger platschef Kenneth Thörn.
Ska utvärdera dansk teknik för svenska förhållanden
Är ytterligare steg mot implementering av fullt automatiserad saltspridning för halkbekämpning i Sverige
Utförs på statlig väg inom driftområde Örnsköldsvik
SBUF-projekt i samarbete mellan Svevia, Via PM, Klimator och Epoke
Finansiellt stöd av SBUF och Infrasweden
Ingår i den sjätte fasen av Svevias innovationsprojekt Prognosstyrd dynamisk vintervägunderhåll
Ökad trafiksäkerhet genom prognoser med hög precision
En mer produktiv och hållbar vinterväghållning
Minskad negativ miljöpåverkan genom minskad saltanvändning och minskat antal körtimmar
Bättre arbetsmiljö och minskad stress för maskinförare och beredskapshavare
Annika Enström