Komplext och komplicerat kabelbyte på Tjörnbron

Svevia byter kablar Tjörnbron

Fakta

KATEGORI

Broar

KUND

Trafikverket

PLATS

Tjörnbron, Göteborg

PROJEKTTID

Våren och hösten 2019

När den första bron mellan Almön och Källön invigdes 1960 väckte den uppmärksamhet som världens då längsta bågbro. 20 år senare lät Tjörnbron tala om sig igen, när det liberiaflaggade Star Clipper kom ur kurs och körde in i brospannet med följden att hela vägbanan rasade ner i havet. Sju fordon körde rakt ut i mörkret och försvann med sammanlagt åtta personer ner i det iskalla djupet. 2019 var det dags för rampljuset igen.

I och med att snedkabelbroar överhuvudtaget började byggas först i mitten av 1900-talet, och därmed inte hunnit bli särskilt gamla, har kablarna inte tidigare behövt bytas ut. Det förekommer också en variant av kabel som består av många tunnare vajrar som går att separera från varandra och därmed bytas ut en och en. Sorten som bär Tjörnbron är dock konstruerad på ett vis som gör att den måste bytas i sin helhet.

Det var under en inspektion 2013 man märkte att kablarna på Tjörnbron börjat rosta och Svevia fick i uppgift att på prov byta ut två av dem. Intresset från branschkollegor var stort och brospecialister från Japan hörde av sig till Trafikverket för att får höra hur svenskarna bar sig åt.

– Den enda erfarenhet som vi har haft att tillgå är vår egen. Ett sånt här uppdrag har aldrig tidigare utförts. Tillsammans med Trafikverket var vi därför tvugna att själva skapa metoden och de tekniska lösningarna, säger Mats Larsson, produktionschef på Svevia och specialist på brounderhåll.

Framkomlighet för blåljustrafik och trafikanter i fokus

När bron byggdes lyftes kablarna på plats med hjälp av en kran. Man hade kunnat göra på samma vis denna gång men för att kunna lyfta många ton 73 meter upp hade kranen behövt spärra ut sina stödben över hela vägbanan för att stå stadigt. Och eftersom vägen över broarna (man talar ibland om Tjörnbroarna fast bara en av tre heter så) är en såpass viktig åder uppåt Bohuslän kräver Trafikverket att blåljustrafik i alla lägen måste få komma fram. Därmed var kran inget alternativ. För att minimera risker och besvär för trafikanter stängdes hela bron av (men med möjlighet för blåljustrafik att passera) och arbetet utfördes mellan klockan 23 och 04.30.

Svevia fick i uppdrag att byta sammanlagt 14 av de 64 orangemålade kablarna, varav de största är 142 meter långa och väger 12 ton. Arbetet skedde under våren och hösten 2019. För att inte störa den intensiva turisttrafiken gjorde projektet ett uppehåll juni-augusti.

Såhär gick det till:

Bläddra i bildspelet nedan för att se hur kabelbytet vid Tjörnbron gick till.