Svevias brobygge -
en bärande del
av nya Hagastaden

Artikel bild

Fakta

PROJEKTNAMN

E 440 - Brokonstruktion Hagaesplanaden

ENTREPRENADFORM

Utförandeentreprenad

ORT

Stockholm

KONTRAKTSSUMMA

49 883 000 kr, exkl. moms

BESTÄLLARE

Stockholms stad, Exploateringskontoret

PROJEKTTID

Augusti 2020 - februari 2022

HUVUDSAKLIGA MOMENT

Byggnation av en platsgjuten betongbro, stödmurar och uppfyllnad av arbetsgator. Byggnation av en kommunalteknisk yta, gjutning, schaktning, installationsarbeten, VA och kanalisationsserviser samt anslutande markarbeten.

Hagastadens expansion är en enorm infrastrukturell satsning. Ett industriområde som förvandlas till en sjudande, attraktiv stadsdel med plats för bostäder, rekreation, näringsliv och forskningsverksamhet. Svevia fick uppdraget att ansvara för brokonstruktionen som kopplar samman Stockholm och Solna.

Hagastaden är det nya namnet för Norra Stationsområdet i Stockholm. Ett område som sträcker sig från Vasastan och Norra Stationsgatan in över Solna, i ett kommungränsöverskridande stadsbyggnadsprojekt. Sedan 2022 finns en 67,3 meter lång, platsgjuten betongbro som fungerar som en tvärkoppling från Solnabron direkt in i Hagastaden.

─Svevia har byggt en ny förbindelse mellan Solnabron, som redan var i bruk, och det nya området i Hagastaden. Där bron finns idag låg tidigare ett spårområde, där delar av en motorväg och järnväg fungerade som en fysisk gräns mellan centrala Stockholm och Solna. Med hjälp av bron är det nu fritt fram att färdas mellan områdena, säger Damian Jakimów, entreprenadchef på Svevia.

Förberedelser för kommunalteknisk yta

Utöver själva bron ingick också byggnation av stödmurar, uppfyllnad av ett antal arbetsgator och installationsarbeten av el, ventilation samt styr- och reglerteknik i Svevias uppdrag. Svevia ansvarade också för gjutningsarbeten av golv, pelare och valv för brokonstruktionen. Bron, som vilar på 20 pelare, har en överdäckning med en överbyggnad. I utrymmet under överbyggnaden har Svevia anlagt en ny kommunalteknisk yta och en ny sopsugsanläggning.

─ Projektet omfattade också byggnation av en yta för teknik och fastighetsdrift, där också inredning och ledningsarbeten ingick för Svevias del. I utrymmet finns idag sopsugen med tillhörande containrar och platsen kommer också att tjäna som förvaring för maskiner för sopning och snöröjning. Vi gjöt golvet med fiberarmerad betong och byggde också ett fläktrum och förberedde för många olika installationsarbeten, berättar Damian.

Ett logistiskt pussel

Flera byggnationer pågick samtidigt i området, både inom och utanför Svevias entreprenad. I den östra delen av arbetsområdet byggdes betongbron med tillhörande insatser och samtidigt, i den västra delen, pågick ett febrilt arbete med att bygga arbetsgator med uppfyllningar och stödmurar mot olika håll.

─ Hela entreprenaden utfördes i tättbebyggt område, mitt i centrala Stockholm, och åtkomst och tillgång till områdets olika kvarter hölls hela tiden öppen. För att inte behöva stänga av för stora delar hanterade vi de olika momenten parallellt. Det var en rejäl utmaning, framförallt med transporter och logistik, men det gick bra till slut, säger Damian.

Högsta betyg till Svevia

Svevias expertis inom stora infrastrukturprojekt kom väl till pass vid brobygget i Hagastaden, ett omfattande projekt med krav på noggrann planering, organisation och samordning.

Mónica Nunes, byggprojektledare på Exploateringskontoret i Stockholms stad är nöjd med Svevias insatser.

─ Samarbetet mellan beställaren Svevia fungerade mycket bra, det var ett kunnigt och engagerat gäng som jag upplevde som flexibla och lösningsorienterade. Visst uppkom några frågor kring detaljer i konstruktioner men de löstes snabbt i samråd mellan beställaren, projektören och Svevias platsorganisation, som stod för flera goda idéer. Under projektets gång fick alla parter besvara frågor om samarbetet och jag minns att Svevia alltid fick högsta betyg, säger Mónica.