Publicerad: 18 september 2024
I juli lyser midnattssolen över Kiruna flygplats, som det här året helt stängs av för all flygtrafik under två veckor i juli. Anledning: landningsbanan behöver få en ny asfaltbeläggning. Under fjorton intensiva arbetsdygn ska Svevia på uppdrag av Swedavia lägga ut 20 000 ton ny asfalt.
Innan asfalten kan läggas ut behöver en hel del arbete förberedas.
– Samtidigt som flygplatsen håller öppet som vanligt har vi fräst bort den gamla asfalten, avtäckt mark kring banan, kört in tonvis med material och förberett el-dragning och annat. Mycket av arbetet har utförts nattetid säger Adam Johansson, arbetsledare på Svevia.
För att kunna säkerställa de extraordinära kraven på säkerhet som gäller på en flygplats är logistiken helt avgörande.
– Ett exempel på moment som kan vara utmanande är att om vi tar upp en grop på natten för att fixa något så måste den vara igenfylld på morgonen när första flyget kommer, säger Adam Johansson. Det betyder att om vi börjat dra ett rör och inte hinner helt färdigt, ja då är det bara att fylla igen och börja om igen påföljande natt.
Eilert Johansson är byggledare från Swedavia och beställarrepresentant på plats vid Kiruna flygplats. Han är nöjd med arbetet hittills.
– Det är klart det är väldigt tidspressat, men vi ligger i fas än så länge, säger Eilert Johansson.
Både han och Adam Johansson framhåller att samarbetet mellan parterna fungerar bra.
– Vi har ramavtal med Swedavia sedan tidigare här på flygplatsen, det hjälper absolut när ett sådant här komplext arbete ska utföras, säger Adam Johansson.
Intill landningsbanan finns Svevias asfaltverk placerat.
– Vi producerar ungefär 1500 ton asfalt per skift. Till det går det åt 100 ton bitumen, 30 ton cement och 8,5 kubikmeter diesel. Ballasten levereras av LKAB i Kiruna, medan bitumen kommer på lastbil från Uleåborg, en sträcka på nästan 50 mil enkel väg. Allt det måste in, och det i rätt tid, berättar Magnus Granberg, ansvarig för Svevias asfalttillverkning på flygplatsen.
– Vi har också åtta lastbilar som går i skytteltrafik för att frakta färdig asfalt mellan verket och banan under utläggningsskiften.
I den lilla kuren vid asfaltverket hänger en detaljerad planering över de kommande två veckorna på väggen. Slutdatumet är markerat med ett tjockt rött streck.
– Dagen efter det där strecket så ska flygplanen kunna landa, det finns inget annat, säger Magnus Granberg.
På en landningsbana är det av yttersta vikt att ytan har rätt egenskaper vad gäller friktion och motståndskraft mot exempelvis avisningsmedel som används på flygplanen. Arbetet med att få ihop det speciella ”receptet” på den asfalt som ska ligga på landningsbanan har pågått länge innan utläggningen sätts i gång.
– Skillnaden mot en vanlig vägyta är att allting är väldigt mycket mer noggrant, vi tar ungefär dubbelt så många prover på asfalten här än vad vi vanligtvis gör, säger Magnus Granberg.
För att kunna hålla uppe tempot har Svevia två laboranter på plats i ett mobilt laboratorium.
Det är kombinationen av de höga funktionskraven, logistiken som måste fungera och den stora volymen som ska ut under ett koncentrerat tidsfönster som är det som är utmanande med att lägga asfalt på en flygplats.
De första två skiften av utläggningsarbetet fokuserar på att göra klart ”skuldrorna” på landningsbanan. Det är två remsor om cirka 7,5 meter på vardera sida av banan.
– De delarna är ganska besvärliga med mycket brunnar, banljus och annat som gör det mer komplicerat. Det längre tid jämfört med en helt slät och obruten beläggningsyta och vi kör två maskiner i bredd för att få det klart, säger Eric Viberg som är platschef för arbetslaget som lägger ut asfalten på landningsbanan.
Sedan är det dags för själva landningsbanan.
- Enkelt beskrivet går det till så att vi asfalterar tio drag som vardera är 4,5 meter breda och 2 500 meter långt. Vi drar fem drag från ena hållet in mot landningsbanans mitt, och sedan fem drag från andra hållet.
Varje sådan 2 500 meters-sträcka tar tio timmar. Allt ska ske i ett sammanhållet tempo utan avbrott där asfaltverk, lastbil, schuttle-buggy och asfaltläggaren jobbar i harmoni.
- Självklart kan vi gå ifrån och äta och ta paus, det finns alltid någon utvilad och nyäten som kan ta vid, förklarar Eric Viberg
Även om maskinerna är stora och tunga så är själva utläggningsarbetet ändå ett precisionsjobb som handlar om millimetrar.
- Det är viktigt att vinkeln för avrinningen blir exakt och det får absolut inte förekomma skarvar eller några spår efter välten. Här har vi haft ett mycket rutinerat utläggarlag och noggranna vältförare så det har gått hur bra som helst.
Efter sammanlagt 12 arbetsskift är landningsbanan klar. Då utförs en sista försegling av ytan innan banans vita linjer kommer på plats.
När flygtrafiken åter är igång på Kiruna flygplats, så fortsätter Svevia med att färdigställa el- mark och grönområdes arbeten som ska vara färdigställda innan vintern kommer till Norrbotten.
Text: Simon Eliasson
Foto: Simon Eliasson och Peter Rosén