Artikel bild

Klimatmedvetna kommuner vill ha Svevias unika asfalt

2024 kommer att bli ett rekordår för Svevias klimatoptimerade asfalt. Asfalten med inblandning av lignin ger ett nettonoll klimatavtryck. Svevia har under året fått beställningar på mer än 24 000 ton av den unika asfaltprodukten. Bland kunderna återfinns privata aktörer och klimatmedvetna kommuner som Järfälla, Håbo och Västerås.

En av de som var först ut med att beställa en sträcka med ligninbaserad asfalt var Håbo kommun. Med höga miljö- och hållbarhetsmål satta för sin verksamhet testade de asfalten på en relativt tungt trafikbelastad sträcka på 1,7 kilometer. Det är fortfarande den hittills mest storskaliga sträcka med lignin som lagts i hela Europa, såväl avseende längd som volym.

– Den aktuella vägen var problematisk och vi hade asfalterat om den ett par gånger. När Svevia föreslog asfalt med lignin som bindemedel ville vi gärna testa. Finns det ny teknik behöver vi ju hjälpas åt att utvärdera den. Hittills, ett och ett halvt år senare, är resultatet helt utan anmärkning. Vi är väldigt nöjda, både med samarbetet med Svevia, med öppenheten kring en då ganska oprövad produkt och med vägens nuvarande skick, säger Lars Åhlander, chef för gatukontoret i Håbo.

 
Mattias Andersson, produktspecialist på asfalt, Svevia. Foto: Rickard Kilström

Mattias Andersson, produktspecialist på asfalt, Svevia. Foto: Rickard Kilström

Med hjälp av det naturliga bindemedlet lignin har Svevia lyckats skapa en asfaltsprodukt som är miljömässigt hållbar, utan att göra avkall på funktion eller kvalitet. Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka och som ersättning för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger den asfalten ett avsevärt lägre klimatavtryck än den konventionella.
– Genom att välja vår asfalt med lignin minskade Håbo kommun sin klimatpåverkan avsevärt jämfört med om de valt en konventionellt tillverkad asfalt, säger Mattias Andersson, produktspecialist på Svevia.
Han berättar att Svevia under många år drivit ett långsiktigt och målmedvetet arbete för att på olika sätt minska sin klimatpåverkan vid tillverkning av asfalt.

– Nu kan vi säga att vi lyckats. Med vår ligninbaserade asfalt uppnår vi netto noll CO2 påverkan på miljön, samtidigt som den håller samma prestanda som traditionell asfalt. Det är både uppskattade och revolutionerande insikter för asfaltbranschen, säger Mattias Andersson, Svevia.

Samma kvalitet som konventionell asfalt

Arbetssätten vid asfaltering med ligninblandad asfalt är desamma som vid traditionell asfalt, garantierna likaså. Svevia lämnar två års garanti på utförande och fem år på produkten, precis samma som på konventionell asfalt. Något som däremot utmanar, är att den nya produkten inte faller inom ramarna för gängse certifieringssystem eller rådande regelverk. Mattias Andersson är dock övertygad om att fler skarpa projekt är nyckeln till fortsatt framgång.

– De system och standarder som finns på marknaden är inte uppdaterade, men vi gör vårt bästa för att förklara och beskriva vår klimatanpassade asfalt, utan att avslöja några affärshemligheter. Vi har lyckats hitta en unik mixdesign som får in en stor mängd lignin i asfaltsmassan, samtidigt som packningsbarhet, beständighet och hålrum håller samma kvalitet som hos konventionell asfalt, förklarar Mattias.

– Just nu är vi längre fram än någon av våra branschkollegor. Vi hoppas på att ännu fler aktörer vill satsa på hållbara material och ju fler projekt som tar fysisk form, desto säkrare blir alla resultat framöver Att vi nu ser en så hög efterfrågan på lignin är inte bara en bekräftelse på Svevias hållbarhetsarbete. Det är en hoppfull utveckling för hela vår planet, säger Mattias.

 

Fakta: Lignin

  • Med hjälp av det naturliga bindemedlet Lignin har Svevia lyckats skapa en asfaltsprodukt som är miljömässigt hållbar, utan att göra avkall på funktion eller kvalitet.
  • Fossilt bindemedel (Bitumen) ersätts med en restprodukt från skogsindustrin.
  • Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka och som ersättning för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger den asfalten ett avsevärt lägre klimatavtryck än den konventionella.

Text: Marie Karlsson

Foto: Rickard Kilström