Artikel bild

I Årsta tar en ny stadsdel form

På Årstafältet i södra Stockholms byggs en ny stadsdel som om ett par decennier väntas ha 17 500 invånare. Svevia utför mark- och anläggningsarbeten i området, bland annat VA-ledningar, spontning, gång- och cykelbroar, komplicerade brunnsbyggen och schaktarbeten.

Den nya stadsdelen, som ligger mellan stadsdelarna Årsta och Östberga och alldeles vid Södra Länken, beräknas när den är fullt utbyggd bestå av bland annat 7 000 bostäder, förskolor, skolor, idrottsanläggningar, kontor, affärer och en anlagd park i ungefär Skansens i storlek.

Speciella dammar ska ta hand om dagvattnet på ett klimatsmart sätt. Stockholms nya tunnelbanelinje – gula linjen – planeras att gå genom området och även få en station där. Byggstart för de bostäder som ingår i den första etappen planeras till 2026. De första bostäderna väntas stå klara 2028.

De förberedande markarbetena började 2018, men avbröts under 2022 efter att entreprenaden hävts. I fjol tog Svevia över projektet.

– Då var ungefär hälften av den entreprenaden, den första stora i området, klar. En del arbeten var utförda till mycket stor del, andra till mindre del, berättar Svevias entreprenadchef Mikael Porsbratt.

Komplicerat att ta över ett projekt

Svevias uppdrag är att bygga väsentliga delar av områdets grundläggande infrastruktur som är en förutsättning för att det senare ska gå att bygga bostäder skolor och annat där. Det innebär bland annat gång- och cykelvägar och broar, schaktarbeten, grundläggning, spontning, pålning, ledningsgator samt VA-ledningar.

Mikael Porsbratt, Svevia Foto: Rickard Kilström

Mikael Porsbratt, Svevia Foto: Rickard Kilström

Mikael Porsbratt berättar att det kan vara mer komplicerat att ta över ett redan igångsatt projekt jämfört med att vara med från start.

– Vi började med att bland annat undersöka vad som utförts och hur det stämde överens med handlingarna, inventera vad för material som fanns kvar och försöka förstå den tidigare entreprenörens planering.

– Tiden fram till i våras var i stor utsträckning en planerings-, inspektions- och kalkylfas. Bara att städa arbetsområdet innebar flera veckors jobb.

Sedan april i år är man i full produktion.

– Det pågår arbeten på 16 fronter parallellt inom området. I höst ökar vi antalet till 20.

Utmanande VA-arbeten

Det ska läggas ner allt från mindre ledningar till mycket stora.

– Det är olika typer av kanalisation, till exempel 1 000 meter sopsugsledningar och 900 meter fjärrvärmeledningar samt omfattande VA, berättar Mikael Porsbratt.

– På ett par ställen ska befintliga stamledningar som är över två meter i diameter kopplas om till nya ledningar och då med fullt flöde på, vilket är tekniskt komplicerat och kräver noggrann planering. Det är arbeten som delvis kommer att utföras av dykare.

En annan utmaning är bygget av en stor brunn som ska platsgjutas i sex etapper och anslutas mot både ny och befintlig ledning.

Arbetet med brunnen väntas pågå under nästan två år.

– Den ska vara tio meter djup och ha en bredd på sex gånger sju meter. För att vi ska kunna utföra arbetet behöver vi temporärt sänka grundvattennivån runt omkring.

Grundvattnet i området får endast sänkas för en VA-etapp i taget och då under en begränsad period.

Anledningen till att brunnen behöver vara tio meter djup är för att befintliga ledningar som ska kopplas på ligger så djupt. Det trånga utrymmet gör arbetet extra svårt.

– Det blir komplicerat rent logistiskt att få upp och ned material och personal.

Tidsstyrt arbete

Alldeles intill flerbostadshus byggs ett drygt 200 meter långt spontat VA-paket med platsgjutna brunnar.

– Vi har tillstånd att arbete mellan klockan sju på morgon och sju på kvällen under vardagar. Behöver vi arbeta andra tider får vi ansöka om det. Vi försöker anpassa störande arbeten så att de boende berörs så lite som möjligt.

Årstafältet utgörs till stor del av gammal sjöbotten. Inom vissa delar av området är lerans bärighet väldigt dålig vilket åtgärdats med hjälp av kalkcementpelare i en tidigare entreprenad.

En del brunnar och ledningssträckor behöver pålas med stålrörspålar för att de inte ska sätta sig.
Mikael Porsbratt berättar att sammanlagt 90 000 kubikmeter schaktmassor väntas köras bort från projektet. 8 600 kvadratmeter spont ska installeras.

– En del av sponten återanvänder vi, medan andra delar får sitta kvar.
Svevia ska bygga vägar och gång- och cykel i området, sätta en del kantsten, anlägga gräsytor, plantera buskar och sätta upp räcken.

Tätt samarbete och öppen dialog

Två gång– och cykelbroar håller på att byggas i anslutning till dagvattendammarna. Den ena är en cirka 20 meter lång granitklädd så kallad stenvalsbro som ska binda samman vad som är kvar av Årstafältets del av Göta landsväg som under medeltiden var landsvägsförbindelsen mellan Stockholm och de sydligare landskapen.

– Den andre är en drygt 80 meter lång stålbro med ytskikt i trä.
Svevias arbetsområde är på cirka 1000 gånger 450 meter.

– För att vi ska kunna ta oss runt på arbetsplatsen har vi köpt in ett antal cyklar som både yrkesmedarbetare och tjänstemän använder sig av.

Alldeles intill Svevias etablering har beställaren Stockholms stads exploateringskontor sitt platskontor.

– Vi har ett nära och mycket bra samarbete. I och med att vi sitter nära varandra är det enkelt och gå över om vi behöver diskutera något, berättar Mikael Porsbratt.

Svevias arbeten utförs i form av en utförarentreprenad.

– Men vi arbetar ganska likt en samverkansentreprenad. Vi har till exempel öppna böcker när det gäller inköp, kalkyler och liknande. Hamnar vi under projektets riktpris får vi en del av skillnaden, vilket är ett bra incitament för att sänka kostnaderna.

Fakta Årstafältet

  • Svevias arbeten ska vara klara hösten 2026 och består bland annat av två gång- och cykelbroar, omfattande schaktarbete, grundläggning, anläggning av ledningsgator, VA och gator.
  • Det totala värdet av kontraktet för de förberedande markarbetena uppskattas till strax under 500 miljoner kronor.
  • I Svevias del av projektet arbetar just nu cirka 60 personer, varav ungefär 35 är anställda av Svevia och resterande del är underentreprenörer.
  • Ungefär 90 000 kubikmeter schaktmassor kommer att köras bort från projektet. Det ska installeras 8 600 kvadratmeter spont.
  • I den nya stadsdelen väntas det byggas över 7 000 bostäder för cirka 17 500 invånare.
  • Arbetet är indelat i etapper. Det som nu pågår är den första.

Text: Mikael Bergling

Foto: Rickard Kilström