Brokonstruktion i betong som omges av arbetsmaskiner och broarbetare som arbetar för att fylla upp med fyllningsmaterial runt bron. Foto: Emil Malmborg

Efter att bron har satts på plats inleds motfyllnadsarbetet, vilket är den del av insatsen som tar längst tid. Foto: Emil Malmborg

Brolansering gick som tåget

Endast fyra dygn har Svevia på sig att gräva ur marken under en befintlig järnväg, placera dit en nybyggd bro och fylla igen med krossmaterial innan tågen börjar rulla igen. Ingen tid finns att förlora. Brolanseringen, som är en del av ombyggnaden av E22:an i nordöstra Skåne, kräver noggranna förberedelser, precision och ett välkoordinerat samarbete på plats.

Axel Stolt, platschef; Svevia. Foto: Emil Malmborg

Axel Stolt, platschef; Svevia. Foto: Emil Malmborg

Det är nästan alltid mycket trafik och rörelse kring Eko Stormarknad i Fjälkinge i Kristianstads kommun. Många åker ju dit för att handla och E22:an passerar dessutom precis intill.

Däremot hör det inte till vanligheterna att det kör lastbilar i skytteltrafik på andra sidan av Europavägen, precis intill järnvägen, men under det senaste dygnet har det pågått febril verksamhet där. Arbetet har flutit på bra, faktiskt bättre än väntat, och till slut är stunden kommen att trycka den 600 ton tunga järnvägsbron på plats.

– Uppgiften i går var att gräva hålet, vilket gick mycket fortare än vi hade trott. Vi hade räknat med problem med sten och vatten. Vi visste heller inte om vi skulle få flyt i transporterna. Men allt klaffade perfekt, säger platschefen Axel Stolt från Svevia.

Viktiga djurpassager under motorvägen

Järnvägsbron är en av totalt sex nya broar som ingår i den pågående ombyggnaden av E22 mellan Fjälkinge och Gualöv. För att öka säkerheten och framkomligheten ska sträckan breddas från en 2+1-väg till en motorväg med fyra körfält. Svevia är huvudentreprenör för arbetet, som ska vara klart under 2025.

Två av broarna, inklusive järnvägsbron, är så kallade faunapassager och ligger strax intill varandra i ett gemensamt stråk. Marken under broarna blir i slutändan en gräsbeklädd dal, där djuren kan ta sig fram ochtillbaka under motorvägen.

– Det är en viktig del av projektet, eftersom vi monterar upp viltstängsel längs hela den berörda sträckan på E22:an, säger Axel Stolt.

Bron skjuts på plats

Att anlägga en järnvägsbro är komplicerat, framför allt om det sker på en befintlig järnväg som används dagligen av både gods- och persontrafik. Då går det inte att stänga av sträckan under flera månader. I stället används en metod som kallas brolansering.

Det innebär att bron gjuts bredvid sin kommande placering för att vid en noga planerad tidpunkt skjutas på plats. Det är det sistnämnda som pågår i Fjälkinge denna natt.

Så fort järnvägen mellan Kristianstad och Bromölla stängdes av ett dygn tidigare rev Svevias underleverantör NRC 50 meter av rälsen och staplade den i tre delar en bit bort. De känsliga signalkablarna, som vanligtvis ligger i en kabelränna bredvid spåret, samlades i ett tjockt rör i en vajer högt upp i luften för att inte komma till skada. Även kontaktledningen veks ihop för att inte vara i vägen.

Arbetet pågår dygnet runt

Under 14 timmars konstant arbete grävdes 5 100 kubikmeter jord och grus undan från platsen, medan tolv lastbilar forslade bort schaktmassorna. Därefter påbörjades arbetet med att bygga en grusbädd att köra in bron på och nu, klockan två på natten fredagen den femte juli, är alla förberedelser slutligen klara.

Med hjälp av kraftiga domkrafter lyfts den sju meter höga och sju meter breda bron, med en spännvidd på tio meter, upp cirka fem centimeter över marken. För detta ändamål har bron försetts med särskilda lyftklackar, som bara gjuts på broar som ska lanseras. Sedan trycks den långsamt på plats, ungefär en meter i taget, på så kallade lanserbanor längs marken.

Efter ungefär två timmar är processen klar, varpå motfyllnaden kan påbörjas.

– Vi jobbar i tvåskift dygnet runt. Motfyllnaden är det som tar längst tid av allt och det får inte bli fel. Väl uppe i nivå testar vi att vi har uppnått den packningsgrad vi ska ha, annars måste vi börja riva i det och det är inte kul, säger Axel Stolt.

Dag för dag - brolansering på fem dygn

  • 2024-07-04: Etablering av skydd på järnvägen, hastighetsnedsättning på järnväg, avstängning järnväg, rivning spår, upphängning av telekablar, schakt.
  • 2024-07-06: Motfyll, plattbelastning
  • 2024-07-08: Öppning av järnväg.
  • 2024-07-07: Montage räcke, återbyggnation järnväg
  • 2024-07-05: Brobädd av krossmaterial, lansering av bro, inmätning, start motfyll

En spännande och utmanade insats

Att stå uppe på slänten och iaktta det idoga arbetet med motfyllnaden är nästan som att beskåda en välsynkroniserad dansföreställning, ackompanjerad av ett ständigt maskinbuller, som med jämna mellanrum stegrar och sjunker i decibeltal.

Grävmaskinerna rör sig mjukt fram och tillbaka. Runt omkring arbetar markpersonalen febrilt med utjämning och packning av fyllnadsmassorna. 2 700 kubikmeter krossmaterial behövs för att fylla igen marken kring bron. Inte mer än en halvmeter kan läggas åt gången för att lagret ska kunna packas ordentligt. Grus fylls på och packas, fylls på och packas, 14 gånger för att nå brons fulla höjd.

– Det är spännande och en utmaning att man måste vara så noggrann. Det är inte mycket utrymme för maskinerna att vara här, säger Lucas Jönsson, maskinförare hos underleverantören Norje Sambruk och en av få som inte hör till Svevias egen personal.

Alla hjälps åt och vet vad som gäller

På hans sida av bron är Emil Svensson och Michael Yakub i full gång med att packa marken med varsin padda. Det vibrerar och mullrar, medan dieseldoften sprider sig i luften. På den andra sidan fyller grävmaskinisten Magnus Rundberg på med fyllnadsmassor, som Lars Persson och Bosse Nordebrandt jämnar ut för hand med spade.

De två arbetslagen måste hålla relativt jämna steg med varandra, för höjdskillnaden mellan de två sidorna får aldrig överstiga en meter. Då kan bron rubbas ur sitt läge.

– Vi går runt och kollar och alla hjälps åt att se till att det blir så bra som möjligt. De har ett litet försprång på andra sidan just nu, men de ska snart sätta upp ett L-stöd och då kan vi hinna ikapp, säger Lars Persson och tillägger:

– Vi har haft noggranna genomgångar, så alla vet vad som gäller. I det här fallet är det inte en massa ledningar under bron heller. Det sparar vi rätt många timmar på.

Litet fönster kräver goda marginaler

Det är oväntat men välkommet att ligga före i tidsplanen. Utmaningarna är många under en brolansering. Tänkbara hinder i arbetet är att stöta på berg och sten under marken som försvårar schaktningen eller att vädrets makter ställer till det.

Axel Stolt har planerat insatsen i ett år. Det är mycket formalia kopplat till järnväg, eftersom den måste stängas av. Därför är det viktigt med goda marginaler och att vara väl förberedd.

Själva bron har stått färdiggjuten i över ett halvår. Fönstret är ju litet. På måndagsmorgonen ska tågen rulla igen. Bara dessa få dagar står till buds, annars blir det till att vänta i minst ett år eller mer och det är inget alternativ, betonar Axel Stolt.

– Vi har backup på allt. Om någon blir sjuk finns det reservpersonal. Om en maskin går sönder finns det reservmaskiner. Vi har en borrvagn på plats om vi skulle stöta på berg, pumpar om det skulle regna mycket och elverk om strömmen skulle gå. Vi får till och med mat levererad kontinuerligt hit för att ingen ska behöva tänka på det. Luckan är nu och det är bara att se till att lösa det.

Fakta om järnvägsbron som lanserades

  • Storlek: Sju meter hög, sju meter bred och en spännvidd på tio meter.
  • Vikt: 600 ton.
  • Byggtid: Nästan tre månader.
  • Byggmetod: Platsbyggd i en brädform strax intill sin kommande placering. Gjuten i två steg, först bottenplattan och sedan resterande del.
  • Hållbarhet: Byggd för att hålla i 120 år, men med underhåll och framtida reparationer kan den mycket väl hålla längre.
  • Funktion: Faunapassage under järnvägen och vidare under E22 med hjälp av ytterligare en nybyggd bro i närheten.
  • Så lång tid tog brolanseringen: Fyra dygn, från att järnvägen mellan Kristianstad och Bromölla stängdes till att den öppnades på nytt. Momentet att skjuta bron på plats tog två timmar.

Fakta ombyggnaden av E22

  • Sträcka: Fjälkinge–Gualöv.
  • Beställare: Trafikverket.
  • Huvudentreprenör: Svevia.
  • Byggtid: 2023–2025.
  • Kontraktsumma: 507 miljoner kronor.
  • Syfte: Vägen ska byggas ut från en 2+1-väg till en 21,5 meter bred motorväg med fyra körfält för att öka säkerheten och framkomligheten på sträckan. Hela sträckan förses med viltstängsel. Även sex nya broar ingår i projektet, fem vägbroar och en järnvägsbro, varav två är faunapassager. En ny trafikplats byggs vid Bäckaskog. Dessutom anläggs tio kilometer lokalväg, gång- och cykelvägar samt nya busshållplatser.
  • Påverkan på trafiken: Begränsad framkomlighet med nedsatt hastighet under byggtiden. Under perioder leds också trafiken om längs alternativa vägar med tydligt markerad orange vägvisning.
  • Mer detaljer om motorvägen: Den nya motorvägen börjar där den befintliga slutar, strax öster om trafikplatsen i Fjälkinge. På merparten av sträckan breddas befintlig väg till höger i färdriktningen. Motorvägen byggs i ny sträckning mellan järnvägen och befintlig E22 i Fjälkinge. Den nuvarande E22 blir en del av det lokala vägnätet som Gamla vägen ansluter till. Öster om Bäckaskog och väster om Gualöv ansluter motorvägen till den nuvarande sträckningen igen.

Text: Johan Bentzel

Foto: Emil Malmborg