Drönarbild över E45 och infarten till den nya dragningen av europavägen.

Den nya vägen mellan Rengsjön och Älvros gör resan både säkrare och snabbare är en efterlängtad genväg för trafiken längs E45

Ny E45-sträcka kortar vägen och minskar klimatpåverkan

En ny vägsträcka mellan jämtländska Rengsjön och Älvros ger inte bara ökad trafiksäkerhet utan också en smidigare resa med en tydlig tidsbesparing. Just nu förvandlas obruten terräng till en välkommen genväg, i ett projekt där varje moment genomförs med stor hänsyn till både människor och miljö.

Text: Marie Karlsson Foto: Sten Strömgren

Publicerad:

T

rafiken längs E45 har tidigare passerat Rengsjön och sedan gjort en rejäl avstickare upp mot Sveg innan den vänt tillbaka och nått Älvros. Vägen trafikeras av mycket tung trafik och att en helt ny vägsträcka, utan omvägen över Sveg, på olika sätt skulle underlätta och förbättra resan har diskuterats under många år. 2024 beslutade Trafikverket att genvägen skulle bli verklighet.

Från omväg till genväg

Uppdraget gick till Svevia som efter en gedigen produktionsplanering påbörjade det fysiska arbetet med den nya vägen i början av 2025.

Per Granberg

Per Granberg, projektchef, Svevia.

Tempot har varit högt redan från start, berättar Per Granberg, projektchef på Svevia.

− Vi rivstartade med lite av allt. Projektering och framtagande av bygghandlingar påbörjades under 2024 och har sedan pågått parallellt med skogsavverkning och schaktarbeten. Omgivningen består av skog, moränmark och mycket våtmarker, vilket i kombination med projektets tydliga hållbarhetsfokus ställer höga krav på såväl planering och dokumentation som utförande, säger Per.

Miljöhänsyn i varje moment

Arbetet utförs med stor miljöhänsyn. Massorna efter de omfattande schaktarbetena återanvänds i sin helhet i projektet. Där marknivån är hög schaktas vägnivån ner, medan lägre områden fylls upp för att jämna ut höjder och dalar. Detta för att ge den nya vägen en bra profil, vilket är viktigt för att undvika onödigt mycket gas och broms i trafiken. Morän från schakterna används som material för vägens terrasser och torven från våtmarkens myrar har fått nytt liv som släntbeklädnad. De urgrävda myrarna fylls med råberg från en bergtäkt i samma område.

−Vi jobbar med många miljökrav som löper samtidigt, hela tiden med kontrollpunkter att ta hänsyn till. Exempelvis måste vi gräva ur ett antal myrar, men vill absolut inte vattna ur någon våtmark. Det säkerställer vi med grundvattenrör som längs hela sträckan möjliggör kontroll av grundvattennivån, det handlar om att säkra den blivande vägens bärighet och samtidigt se till att våtmarkerna finns kvar, förklarar Per.

Insatser för biologisk mångfald

Arbetet anpassas för att värna den biologiska mångfalden och inte störa reproduktionen för bland annat grod- och kräldjur. Åtgärder vidtas också för att säkerställa skydd av de fridlysta orkidéerna Spindelblomster och Korallrot samt skapa förutsättning för artrika vägkanter, bland annat med hjälp av sandblottor längs den nya vägen.

Klimatkalkyl styr vägen mot lägre utsläpp

Ett viktigt styrmedel för vägprojektets många klimatreducerande åtgärder är Trafikverkets klimatkalkyl, ett verktyg som jämför en teoretisk grundkalkyl över projektets totala koldioxidutsläpp med det faktiska koldioxidutsläppet efter projektets miljöåtgärder vägts in. Målet är en total utsläppsreduktion på minst 50 procent, jämfört med grundkalkylen. Når projektet inte målet väntar vite, medan ett ännu bättre resultat ger en bonus.

Klimatverktyget hjälper oss att aktivt styra projektet mot lägre klimatpåverkan

Vägbygget längs E45 är pilotprojekt för Svevia och klimatkalkylen. Hittills har den fungerat väl, som både piska och morot. Det är tydligt att branschen fokuserar allt mer på hållbarhet, menar Per.

−Klimatverktyget hjälper oss att aktivt styra projektet mot lägre klimatpåverkan, genom att underlätta klimatsvarta val. Det handlar exempelvis om att använda HVO100 istället för diesel i maskiner och fordon, om att använda maskiner drivna av el, att optimera vägprofilen för att skapa massbalans, begränsa avverkning och att välja material med bra miljödeklarationer, så kallade EPD:er, förklarar Per.

Nya verktyg ger bättre uppföljning

I projektet testas också Trafikverkets nya system för inrapportering av maskintimmar och bränsleförbrukning. Här används för första gången digitala system för uppföljning som automatiskt rapporteras in i Trafikverkets system.

−Jag skulle säga att verktyg och system både kommer att stötta oss i planeringsskedet och hjälpa oss att i efterhand verifiera hur väl vi lyckats genomföra arbetet. I dagsläget är det dock testnivå som gäller, många saker är under utveckling och det känns fint att vara en del av arbetet framåt, säger Per.

Bro över Regnan blir kronan på verket

I mitten av september 2025 var all terrassering utförd och vägen farbar med terränggående bil. Under hösten fortsätter arbetet med anslutningar mot befintliga vägar och med bygget av en ny cirkulationsplats. När vintern nalkas med tjäle i marken, får arbeten med vägens överbyggnad avvakta lite. Men det innebär inte att arbetstakten avtar. Inom totalentreprenaden ryms också uppförandet av en ny, 50 meter lång och fyra meter hög bro, över ån Regnan.

−Bron blir ett centralt inslag i projektet. Grundläggningsarbetet påbörjades i mitten av september och betongarbeten tar vid i oktober. Själva överbyggnaden kommer på plats till våren. Bron byggs med hänsyn till både trafik, vattenflöden och viltpassage. Viltet kommer kunna passera tryggt under vägen, vi sätter också stängsel längs nya sträckan vilket gör passagen vid Regnan extra viktig, säger Per.

Om projektet

Ny sträckning av E45 med sex kilometer nysträckning och fyra kilometer i befintlig vägsträckning, mellan Rengsjön och Älvros. Vägen ger drygt två mil kortare resväg och en tidsvinst på cirka 20 minuter.

Kund: Trafikverket

Entreprenör: Svevia

Uppdrag: Totalentreprenad som omfattar projektering, anläggning av en ny väg, ny cirkulationsplats vid Regnsjön, två nya anslutande korsningar (en i Älvros och en vid anslutning till väg 84) samt en 50 meter lång bro.

Start: Sommaren 2024

Klart: Hösten 2027

Mängder, massor och maskiner

  • Jordschakt: Cirka 200 000 m3
  • Urgrävningar: Cirka 65 000 m3
  • Vegetation: Cirka 40 000 m3
  • Bergmaterial: Cirka 350 000 ton
  • Massor: Alla schaktade massor återanvänds i entreprenaden
  • Enheter på plats: 7 grävmaskiner, 9 dumprar, 2 vältar, 2 hjullastare, 2 bandschaktare, 2 lastbilar
Drönar bild över det pågående arbetet med att bygga den nya sträckningen av E45.

E45 får en helt ny sträcka. Målet är att minska restiden, uppfylla kraven för en Europaväg och anpassa vägen efter det omgivande landskapet, förbättra trafiksäkerheten och göra sträckan mer tillgänglig.

Ny E45 Rengsjön - Älvros

Kund: Trafikverket

Entreprenör: Svevia

Uppdrag: Totalentreprenad som omfattar projektering, anläggning av en ny väg samt en 50 meter lång bro.

Start: Sommaren 2024

Klart: Hösten 2027

Kompetenser inom Svevia

  • Projekterings-ledning, produktions-planering och uppföljning.
  • Byggnation av väg genom obruten terräng och ombyggnad av befintliga sträckor.
  • Tillverkning och utläggning av asfalt samt vägmarkering.
  • Grundläggning för broarbete med spontarbeten samt pålning
  • Anläggnings- och byggmaskiner, samt personbilar genom Arento


Läs också:

Från havsbotten till broräcke på Smögenbron

Från förorenad industrihistoria till byggklar mark

Vårt erbjudande:

Bygga väg och bro

Svevia har all kompetens inom bolaget för att kunna utföra alla delmoment i bygget – vägkonstruktion, grundläggning, markarbeten, vägtrummor, asfaltering, vägmarkering, skyltar, belysning, stensättning, dagvattenbrunnar och mycket mer. Dessutom har vi specialister på de riktigt tunga konstruktionerna – betongbroar, ramper, stödmurar, terrasseringar.

Missa inget!

I fokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.