
Den nya vägen mellan Rengsjön och Älvros gör resan både säkrare och snabbare är en efterlängtad genväg för trafiken längs E45
Ny E45-sträcka kortar vägen och minskar klimatpåverkan
En ny vägsträcka mellan jämtländska Rengsjön och Älvros ger inte bara ökad trafiksäkerhet utan också en smidigare resa med en tydlig tidsbesparing. Just nu förvandlas obruten terräng till en välkommen genväg, i ett projekt där varje moment genomförs med stor hänsyn till både människor och miljö.
Publicerad:
T
rafiken längs E45 har tidigare passerat Rengsjön och sedan gjort en rejäl avstickare upp mot Sveg innan den vänt tillbaka och nått Älvros. Vägen trafikeras av mycket tung trafik och att en helt ny vägsträcka, utan omvägen över Sveg, på olika sätt skulle underlätta och förbättra resan har diskuterats under många år. 2024 beslutade Trafikverket att genvägen skulle bli verklighet.
Från omväg till genväg
Uppdraget gick till Svevia som efter en gedigen produktionsplanering påbörjade det fysiska arbetet med den nya vägen i början av 2025.
Miljöhänsyn i varje moment
Arbetet utförs med stor miljöhänsyn. Massorna efter de omfattande schaktarbetena återanvänds i sin helhet i projektet. Där marknivån är hög schaktas vägnivån ner, medan lägre områden fylls upp för att jämna ut höjder och dalar. Detta för att ge den nya vägen en bra profil, vilket är viktigt för att undvika onödigt mycket gas och broms i trafiken. Morän från schakterna används som material för vägens terrasser och torven från våtmarkens myrar har fått nytt liv som släntbeklädnad. De urgrävda myrarna fylls med råberg från en bergtäkt i samma område.
−Vi jobbar med många miljökrav som löper samtidigt, hela tiden med kontrollpunkter att ta hänsyn till. Exempelvis måste vi gräva ur ett antal myrar, men vill absolut inte vattna ur någon våtmark. Det säkerställer vi med grundvattenrör som längs hela sträckan möjliggör kontroll av grundvattennivån, det handlar om att säkra den blivande vägens bärighet och samtidigt se till att våtmarkerna finns kvar, förklarar Per.
Insatser för biologisk mångfald
Arbetet anpassas för att värna den biologiska mångfalden och inte störa reproduktionen för bland annat grod- och kräldjur. Åtgärder vidtas också för att säkerställa skydd av de fridlysta orkidéerna Spindelblomster och Korallrot samt skapa förutsättning för artrika vägkanter, bland annat med hjälp av sandblottor längs den nya vägen.
Klimatkalkyl styr vägen mot lägre utsläpp
Ett viktigt styrmedel för vägprojektets många klimatreducerande åtgärder är Trafikverkets klimatkalkyl, ett verktyg som jämför en teoretisk grundkalkyl över projektets totala koldioxidutsläpp med det faktiska koldioxidutsläppet efter projektets miljöåtgärder vägts in. Målet är en total utsläppsreduktion på minst 50 procent, jämfört med grundkalkylen. Når projektet inte målet väntar vite, medan ett ännu bättre resultat ger en bonus.
Klimatverktyget hjälper oss att aktivt styra projektet mot lägre klimatpåverkan
Vägbygget längs E45 är pilotprojekt för Svevia och klimatkalkylen. Hittills har den fungerat väl, som både piska och morot. Det är tydligt att branschen fokuserar allt mer på hållbarhet, menar Per.
−Klimatverktyget hjälper oss att aktivt styra projektet mot lägre klimatpåverkan, genom att underlätta klimatsvarta val. Det handlar exempelvis om att använda HVO100 istället för diesel i maskiner och fordon, om att använda maskiner drivna av el, att optimera vägprofilen för att skapa massbalans, begränsa avverkning och att välja material med bra miljödeklarationer, så kallade EPD:er, förklarar Per.
Nya verktyg ger bättre uppföljning
I projektet testas också Trafikverkets nya system för inrapportering av maskintimmar och bränsleförbrukning. Här används för första gången digitala system för uppföljning som automatiskt rapporteras in i Trafikverkets system.
−Jag skulle säga att verktyg och system både kommer att stötta oss i planeringsskedet och hjälpa oss att i efterhand verifiera hur väl vi lyckats genomföra arbetet. I dagsläget är det dock testnivå som gäller, många saker är under utveckling och det känns fint att vara en del av arbetet framåt, säger Per.
Bro över Regnan blir kronan på verket
I mitten av september 2025 var all terrassering utförd och vägen farbar med terränggående bil. Under hösten fortsätter arbetet med anslutningar mot befintliga vägar och med bygget av en ny cirkulationsplats. När vintern nalkas med tjäle i marken, får arbeten med vägens överbyggnad avvakta lite. Men det innebär inte att arbetstakten avtar. Inom totalentreprenaden ryms också uppförandet av en ny, 50 meter lång och fyra meter hög bro, över ån Regnan.
−Bron blir ett centralt inslag i projektet. Grundläggningsarbetet påbörjades i mitten av september och betongarbeten tar vid i oktober. Själva överbyggnaden kommer på plats till våren. Bron byggs med hänsyn till både trafik, vattenflöden och viltpassage. Viltet kommer kunna passera tryggt under vägen, vi sätter också stängsel längs nya sträckan vilket gör passagen vid Regnan extra viktig, säger Per.
Om projektet
Ny sträckning av E45 med sex kilometer nysträckning och fyra kilometer i befintlig vägsträckning, mellan Rengsjön och Älvros. Vägen ger drygt två mil kortare resväg och en tidsvinst på cirka 20 minuter.
Kund: Trafikverket
Entreprenör: Svevia
Uppdrag: Totalentreprenad som omfattar projektering, anläggning av en ny väg, ny cirkulationsplats vid Regnsjön, två nya anslutande korsningar (en i Älvros och en vid anslutning till väg 84) samt en 50 meter lång bro.
Start: Sommaren 2024
Klart: Hösten 2027
Mängder, massor och maskiner
- Jordschakt: Cirka 200 000 m3
- Urgrävningar: Cirka 65 000 m3
- Vegetation: Cirka 40 000 m3
- Bergmaterial: Cirka 350 000 ton
- Massor: Alla schaktade massor återanvänds i entreprenaden
- Enheter på plats: 7 grävmaskiner, 9 dumprar, 2 vältar, 2 hjullastare, 2 bandschaktare, 2 lastbilar

E45 får en helt ny sträcka. Målet är att minska restiden, uppfylla kraven för en Europaväg och anpassa vägen efter det omgivande landskapet, förbättra trafiksäkerheten och göra sträckan mer tillgänglig.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Bygga väg och bro
Svevia har all kompetens inom bolaget för att kunna utföra alla delmoment i bygget – vägkonstruktion, grundläggning, markarbeten, vägtrummor, asfaltering, vägmarkering, skyltar, belysning, stensättning, dagvattenbrunnar och mycket mer. Dessutom har vi specialister på de riktigt tunga konstruktionerna – betongbroar, ramper, stödmurar, terrasseringar.



