Arbetsfordon kör längs motorvägen och spolar rent mittbarriären. Stora mängder vatten sprutar över vägbanan.

För att kunna rengöra mittbarriären på Norsholmsbron måste den stängas av het för trafik. Svevias specialfordon för tunneltvätt utför spolningen.

När motorvägen stängs för nattens storstädning

Klockan är exakt 20.02 när bekräftelsen når Svevias driftledare. Den 13 kilometer långa vägsträckan på E4:an är nu avstängd i båda riktningarna. Det är skarpt läge. Ett tiotal fordon - i en mycket fokuserad kortege - rullar ut från basen vid Circle K. Redo att ta sig an nattens utmanande barriärspolningsuppdrag.

Text: Marie Karlsson Foto: Fredrik Schlyter

Publicerad:

S

venska motorvägar stängs inte av särskilt ofta. Men under en av årets vackraste majkvällar, är det precis vad som sker. Mellan trafikplats Klinga och Norsholm i Östergötland väntar drygt 13 kilometer mittbarriär på att rengöras. E4:an ska stängas av mellan 20.00 och 06.00 och Svevia ansvarar för insatsen. En välplanerad, samordnad och högst gemensam insats.

Imponerande fordonsflotta

Vid bensinmacken intill avfarten i Norsholm samlas kvällens trupp inför det gemensamma uppdraget. Runt 19.00 rullar fordonen in. Vi möter två specialinhyrda tunneltvättbilar, en sugande sopmaskin, två slamsugningsbilar och ett helt gäng TMA bilar och arbetsledarbilar. Det är en imponerande uppställning – och då är ändå kranbilen för avstängningarna, släpbilarna för skräp och TA-kollegornas förberedande fordon inte ens medräknade.

Totalt involveras närmare 30 personer i nattens uppdrag, berättar Louise Samuelsson, platschef för basunderhållskontraktet i Norrköping och Svevias organisation för TA (trafikanordningar) i Östergötland.
− När vi får möjligheten att stänga av en större vägsträcka passar vi på att utföra så mycket underhåll som möjligt. Huvuduppdraget är att spola mittbarriären ren, men vi suger också rent i cirka 600 dagvattenbrunnar och plockar skräp längs vägkanten. Dessutom gör vi en översyn av dagvattensystemet, så vi har fullt upp i natt, ler Louise.

Inför stoppet granskas allt

En något spänd stämning råder vid macken, alla vill iväg. Man inväntar TA- kollegorna som lägger sista handen vid omledning, skyltning och avspärrning. Det är ingen liten sak att stänga av en motorväg, noggranna förberedelser krävs. Innan trafiken kan ledas om och påfarter stängas av sker ett omfattande arbete med trafikanordningar för omledning och skyltning. En TA-plan, med text och ritningar, ligger till grund för att få till balanserade och lättförståeliga anvisningar.

−Det knepiga ligger i att skylta lagom. Sätter vi för många pilar och skyltar, då blir det svårt att köra rätt och använder vi för få, då finns det risk för att bilisterna felaktigt ändå kör på vägen. Arbetet med att ta fram TA-planerna sker i nära samverkan mellan oss och kollegorna i vår TA-organisation, vi har stött och blött allt många gånger innan vi bestämmer oss exakt för hur anvisningarna kommer att se ut, förklarar Marcus Holm, arbetsledare.

Redan för en vecka sedan drogs arbetet med informationsskyltar om avstängningen igång, med vilka datum och tider som gäller. Tidigt i morse placerades alla skyltar och pilar ut, felvända från vägen, för att sedan aktiveras så nära skarpt läge som möjligt. Där är vi nu. Klockan är 19.30, när TA-kollegan Per Kenninger ansluter till Circle K. Skyltarna är rätt vända och aktiverade, meddelar han.

Vad är en trafikanordning (TA)?

Trafikanordningar används för att säkerställa trafiksäkerhet och skapa en trygg arbetsmiljö för dem som arbetar på eller vid vägen. De kan bestå av vägmärken, trafiksignaler, informationssystem, avstängningsmaterial och andra trafiktekniska lösningar. Syftet är att skydda både trafikanter och vägarbetare vid arbeten som påverkar trafikmiljön.

Vid arbeten eller aktiviteter som påverkar trafiken – exempelvis vägarbeten eller evenemang – krävs tillåtelse av väghållaren. Detta för att säkerställa att gällande regelverk och avstängningar genomförs på ett kontrollerat och trafiksäkert sätt.

Uppdraget i korthet

  • Renspolning av 13 kilometer mittbarriär på E4 mellan Norrköping och Linköping.
  • Rensning av 600 dagvattenbrunnar på sträckan.
  • Vägstädning av sträckan.
  • Avstängning av E4 och omledning av trafik.
  • Alternativa vägar:
    Norrgående trafik leddes via väg 215 och väg 1149 (Norsholm-Kimstad) och södergående trafik via väg 1153 och 215 (Skärblacka – Norsholm).
  • Insatserna genomfördes kl. 20-06 den 19 och 20 maj 2025.

Tyst väg, tungt maskineri

−Vi har skyltat omledningar och anvisningar hela dagen, nu är allt synligt för trafikanterna och påfarterna stängs snart av. Det har varit körigt idag och imorgon bitti kl. 05.00 ska jag tillbaka och ta bort allt igen. Men det finns en tjusning i det här. Man taggar till lite extra på motorväg, det är alltid speciellt, säger Pelle.

TA-gänget har till skillnad från spolnings- och städpatrullerna inte lyxen av att få arbeta på en tom, tyst och avstängd motorväg. De utför sitt jobb i en avstängd fil, medan trafiken svischar förbi, nästan som vanligt. Allt för få trafikanter respekterar de för vägarbeten sänkta hastighetsgränserna, det är samtliga involverade överens om, i de sista minuternas samtal på macken.

Klockan slår 20.00. Det är en märklig upplevelse när driftledarna några minuter senare kör åt fel håll, i fel fil. Trots att intellektet vet att motorvägen är avstängd känns det som ett galet tilltag. Men i takt med att vattenstrålarna från tvättbilarna skjuter i höjden, glöms det där bort. Uppdraget är igång, barriären spolas och i exakt rätt tid finns samtliga enheter på rätt plats för att utföra sin del av denna gemensamma insats.

Arbetsfordon som spolar vatten på Norsholmsbrons mittbarriär i kvällsljus.

En gång per ska mittbarriären på Norsholmsbron spolas rent så att vattnet under barriären kan rinna fritt. Det är viktigt för att undvika stora lokala vattenansamlingar på bron.

Imponerande fordonsflotta

Vissa delar av E4 är mer beroende av renhållning än andra, exempelvis de 348 meter avstängd vägsträcka, som utgörs av Norsholmsbron - 23 meter hög - över Göta Kanal.

−Vi har en skötselbeskrivning på motorvägens mittbarriär. Vi är skyldiga att spola rent den en gång per år för att säkerställa att vattnet under barriären kan rinna fritt. Det är lite extra viktigt att hålla mittbarriären ren just på en bro, då man vill undvika lokala översvämningar. Vi vill heller inte att regnvatten med skadliga ämnen ska rinna ner i vattnet, vilket blir följden om mycket smuts samlas länge, förklarar Louise.

Underhållet av såväl mittbarriär som motorväg styrs av Trafikverket. Svevia har haft ansvaret för den aktuella sträckan under många år. Under 10 års tid användes en traktor med munstycke för spolning, men metoden var tidskrävande, arbetsmiljön osäker och resultatet inte helt bra. Gänget på Svevias basunderhåll i Östergötland, Norrköping, sökte efter en annan lösning och insåg att Svevias eget koncept med Stockholms tunneltvättbilar, skulle kunna funka.

Fin samverkan i vinnande koncept

− Efter lång överläggning presenterade vi en noggrant utredd trafiklösning med snabbare och mer effektiv spolning, där vägen var avstängd. Trafikverket jublade kanske inte direkt åt förslaget i början, men efter riskutvärderingar och överläggningar fick vi deras förtroende att testa det nya arbetssättet i maj 2024. Allt gick bra och detta är alltså andra gången vi kör efter vårt nya koncept. Nästa år hoppas vi få till ännu fler underhållsinsatser samtidigt.

Louise och Marcus upplever båda att det är ett vinnande koncept, men som aldrig varit möjligt att genomföra utan den fina samverkan som råder mellan samtliga involverade.

Precis som solen sänker sig över Norsholmsbron justerar chauffören munstycket till spolningsbilen ännu en gång. Vattnet strilar under barriären, skräpplockarna vandrar längs vägrenen och brunnsrensningen pågår. Många timmars arbete återstår.

Specialfordon för tvätt av barriär och tunnel

Teknikbilar:
Två norskbyggda fordon på Mercedes Econic-chassin, utrustade med kranarmar och robotar för att rengöra skyltar och barriärer. Dessa bilar arbetar i flera steg: förvattning, applicering av rengöringsmedel och högtrycksspolning.

Sopsug:
En Volvo FM9 med en 14 kubikmeter stor behållare och en 4,5 kubikmeter vattentank. Den fungerar som en våtdammsugare som spolar ut högtrycksvatten och suger upp smuts och vatten direkt.

Avstängning E4 Klinga - Norsholm

Huvuduppdrag: Rengöring av 13 kilometer mittbarriär.

Utför även: Rensugning av dagvattenbrunnar och vägstädning

När:
Mellan 20.00-06.00 den 19 och 20 maj

Kund:
Trafikverket

Omledning av trafik

  • Norrgående trafik leddes via väg 215 och väg 1149 (Norsholm-Kimstad)
  • Södergående trafik via väg 1153 och 215 (Skärblacka – Norsholm).

Norsholms-bron

  • En högbro
  • Bro för motorväg, E4
  • 348 meter lång
  • 22,5 meter över Göta kanal
  • Invigdes 1988

Källa: Wikipedia

Läs också:

Ny teknik för säkrare vägarbeten med TMA-fordon

Vägunderhåll för västkustvinter

Vårt erbjudande:

Brounderhåll

Vi underhåller brokonstruktioner och ser till att de håller längre och att du slipper onödiga reparationer. Ytterst handlar allt om säkerhet.

Missa inget!

I fokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.