
Vägunderhåll för västkustvinter
Västkustvinter kanske låter snällt. Men för medarbetarna i driftområde Norra Bohuslän kan snabba väderväxlingar och milda temperaturer göra vinterväghållningen till en rejäl utmaning. Inte minst när det gäller att hålla E6:an snö- och halkfri hela vägen upp till norska gränsen.
Publicerad:
P
å morgonen är det dimma och barmark. Strax efter lunch yr snön. Bara för att timmar senare bytas ut mot blötsnö, regn och förrädisk halka.
Platschef Oscar Slogén konstaterar att det är helt vanlig västkustvinter. Som det brukar vara här i trakterna kring Tanumshede, där Svevias driftområde Norra Bohuslän har kontor och saltupplag.
Hög prioritet på E6
Att vädret är så nyckfullt ställer höga krav på både Svevias medarbetare och de underentreprenörer som kör plog- och saltbil. Särskilt med tanke på att basunderhållskontraktet med Trafikverket slår fast att E6:an, områdets centrala trafik- och transportled, ska vara snö- och halkfri. Dygnet runt. Veckans alla dagar. Enda undantaget är att lätt halka får förekomma när temperaturen i vägytan är sex minusgrader eller kallare, vilket knappt inträffar i områdets södra delar, men då och då i norr.
För att klara uppdraget har några av medarbetarna beredskap helg- och nattetid. En av dem är arbetsledaren Johan Gustavsson. Var femte helg är han schemalagd beredskapshavare.
− På våra större vägar jobbar vi förebyggande. Vi tar reda på vad det är för väder på ingång och bestämmer utifrån det om vi ska skicka ut någon av våra underentreprenörer. Till hjälp har vi väderprognoser, vägväderstationer och rapporter från plog- och saltbilar som kanske redan är ute och kör. Vi har många kunniga och erfarna entreprenörer som backar upp oss, säger han.
Isbildning kan uppstå på en kvart
En anledning att skicka ut en saltbil kan vara om det finns risk för frostutfällning. En annan är när väderprognosen visar uppklarnande väder och moln som lättar.
− Om vi förutspår en uppklaring på morgonen får bilen kanske åka ut vid tolv på natten för att göra förebyggande åtgärder. Om vi inte saltar kan vi få isbildning på en kvart, säger Johan Gustavsson.
Ytterligare en del av beredskapen är att se till att det alltid finns tillräckligt med saltlösning att hämta innan bilarna ger sig ut på sina rundor. På saltupplaget hittar vi därför en ovanligt stor lagringstank. Oscar Slogén uppskattar den till tre gånger större än den förra anläggningen. Den stora tanken har, berättar han, sin bakgrund i det låga vattenflöde som ofta är ett faktum i små västkustsamhällen.
− Vad jag vet är vår lösning unik för vår arbetsplats. Det låga flödet gör att vi behöver ha större lagringsmöjligheter och dessutom en tank med färskvatten. Om det inkommande vattnet inte räcker kan vi få problem, säger han.
Norra Bohuslän
Den norra delen av Bohuslän är ett kustnära och turisttätt område med stort antal sommargäster från både Norge och Sverige. Här ligger kända semesterorter som Smögen, Fjällbacka, Grebbestad och Strömstad. Tanum är den största kommunen till ytan, medan Strömstad och Lysekil har flest invånare. Landskapet präglas av en lång kust med skärgård, en kuperad geografi och skogar i de nordöstra delarna intill Dalsland.
Saltlösning bäst vid temperaturer runt nollan
Med temperaturer som främst ligger runt nollan är det helt enkelt saltlösning som gäller.
− Torrsalt kan fungera bra vid snöfall och om det finns risk för isbildning på grund av blöta vägar. Men vid preventiv halkbekämpning av frosthalka är det mindre bra. Särskilt när det främst är tung trafik som kör, som på vår del av E6:an. Då tenderar torrsaltet att åka av vägbanan, säger Oscar Slogén.
Längst ut mot kusten är det sällsynt med tjäle
Även om E6:an förstås har en dominerade roll i driftområde Norra Bohuslän finns här också dess motsats. Drygt 11 mil grusväg – där det framför allt är tjällossningen som utmanar.
− Längst ut mot kusten är det sällsynt med tjäle, så frågan är var i området den släpper. Lite slarvigt säger vi att Bullaresjön utgör gränsen, men egentligen är det nog E6:an. Det är till öster om den vi kan få grusvägar med is på. I söder och vid kusten förekommer det nästan aldrig, säger Oscar Slogén.
Trångt med livlig sommartrafik
I området finns dessutom ett stort antal mindre vägar till och från populära kustsamhällen som Smögen, Fjällbacka och Grebbestad. Platser som just nu är lugna och stilla. Nästan som i dvala.
Driftområde Norra Bohuslän
- Geografiskt avlångt och smalt område som börjar i Lysekil och går upp till norska gränsen.
- I Svevias basunderhållskontrakt med Trafikverket ingår både sommar- och vinterunderhåll.
- Omfattar 1 310 kilometer statlig väg, varav 113 kilometer grusväg. För att säkerställa att grusvägarna är framkomliga för virkestransport året om har driftområdet ett tätt samarbete med skogsnäringen.
- Största trafik- och transportled är E6:an från Gläborg till Svinesundsbron över till Norge. Underhåll av bron ingår i driftområde Norra Bohusläns uppdrag, men bägge länderna betalar kostnaden.
- Vid risk för halka på de större vägarna, vägklass 1-3, gäller förebyggande halkbekämpning dygnet runt. Vid snöfall är startkriteriet för snöröjning 1 centimeter snö.
- I området finns sju vägväderstationer som ger information om bland annat yttemperatur, nederbörd, lufttemperatur och vindhastighet i realtid. Dessutom tas en bild av väglaget var tionde minut.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Vägunderhåll
Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.