Fem kilometer av nya E22 är redan öppen för trafik
På uppdrag av Trafikverket bygger Svevia om E22 från landsväg till fyrfilig motorväg. Uppdraget omfattar både breddning av befintlig E22 och nyproduktion på delar av sträckan, ett helt nytt lokalt vägnät, sex broar varav två är faunapassager, anläggning av pumpstation samt infiltrering och ledningssystem. Dessutom ska ett faunastängsel sättas upp längs hela sträckan. Projektet startade i maj 2023 och ska enligt kontraktet vara klart december 2025.
Publicerad:
N
u är fem av nio kilometer redan klara, hur kommer det sig, platschef Axel Stolt?
Har ni arbetat snabbare?
– Egentligen inte. Det är inte så att vi jobbat snabbare och att det gått fortare än tidplanen. Vi har haft en strategi för i vilken ordning vi utför arbetet och har valt att lägga upp arbetet så att vi har fokuserat på att få färdiga delar i stället för att jobba på hela sträckan under hela projekttiden.
Hur kommer det sig att Trafikverket ändå väljer att öppna de klara sträckorna?
– Planeringen har hela tiden skett i samråd med dem. Trafikverkets projektledning har hög kompetens och har varit närvarande och stöttande under hela projektets gång. Dialogen är öppen och transparent vilket gör att de vet lika bra som vi exakt hur de färdiga sträckorna är byggda och att de är helt klara. Men det är ändå lite ovanligt att de går med på att ta över sträckor som inte är helt slutbesiktigade. Men det beror nog helt enkelt på tydlig kommunikation och en bra relation mellan oss.
Har det funnits utmaningar på vägen?
– I den här typen av projekt finns det massor av utmaningar. Men den största utmaningen är ofta trafiken. Att bygga utan trafik hade gjort det hela mycket enklare. På sträckan passerar ungefär 17 000 fordon dagligen. Men det är inte bara mängden trafik som är utmanande utan också logistiken. Vi bygger om en landsväg med anslutande lokala vägar och 27 plankorsningar som alla skall hållas i drift samtidigt som de måste bort när det blir motorväg. Därför ingår även anläggning av ett kompletterande lokalt vägnät i projektet och under projektets gång lägger vi ner mycket tid och möda på att all trafik ska flyta på så smidigt som det bara går samtidigt som vi ska trygga arbetsmiljön för oss som arbetar i projektet. Det har varit en hel del tankenötter att knäcka med att få ihop kvalitet, logistik och ekonomi.
Så hur mycket har ni kvar och vad är det som ska göras?
– De sträckor som är kvar är fyra kilometer i mitten av sträckan ungefär i höjd med EKO-hallen och Bäckaskog. Det som ska göras är att vi ska fortsätta bygga motorväg, vi ska anlägga tre pumpstationer, göra klart tre påbörjade broar och allt det där andra som hör till, schaktning, masshantering, omledning av trafiken, uppsättning av faunastängsel och vägräcken, asfaltering och målning.
E22 Fjälkinge - Gualöv
- E22 mellan Fjälkinge och Gualöv byggs om från en mötesfri väg till en 21,5 meter bred motorväg
- Syftet är att öka säkerheten och framkomligheten på sträckan
- För att skapa väl fungerande förutsättningar för lokal- och kollektivtrafik innebär ombyggnationen också utbyggnad av 10 kilometer lokalväg, gång- och cykelvägar samt nya busshållplatser.
- Vid Bäckaskog anläggs en ny trafikplats som kopplar på trafik från lokalvägnätet samt EKO Stormarknad.
- I projektet ingår totalt sex broar varav två är faunapassager för att gynna framkomlighet för djurlivet.
- För att minska risken för viltolyckor byggs ett faunastängsel läggs hels sträckan.
- Det kommer även att anläggas infiltrationsområden för att samla upp dagvatten och för att förebygga översvämningar vid kraftig nederbörd.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Vägunderhåll
Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.