Händer som håller i ett asfaltprov.

Att ta emot och analysera asfaltprover är bara ett av många arbetsmoment på ett väglaboratorium.

Väglabbet - nyckelspelare för kvalitet och hållbara produkter

Väg- och infrastrukturprojekt är förknippade med höga krav på materialet som används i vägkonstruktioner och infrastrukturprojekt, som till exempel broar och vindkraftparker, men också för tillverkning av asfalt. Svevias väglaboratorium i Umeå är ett av bolagets sju ackrediterade laboratorier.

Text: Annika Enström Foto: Fredrik Schlyter, Anna-Kajsa Roos-Witham

Publicerad:

SStrategiskt placerat tillsammans med Svevias vägstation på Västerslätts industriområde i Umeå ligger Svevias nordligaste väglaboratorium där Johan Forsberg är platschef.

Beskriv ett år på väglabbet ut. Har ni alltid lika mycket att göra?

– Precis som Svevias verksamhet pågår året om så pågår även vår verksamhet året om. Vi gör löpande kvalitets- och produktionskontroller av olika typer av material. Det kan vara sandningsand för halkbekämpning, kontroll av jordarter, stenmaterial från täkter som ska användas i olika anläggningsprojekt eller för försäljning av ballast. Kontroll och analys av asfalt och bindemedlet bitumen intensifieras under sommarhalvåret då säsongen för utläggning av asfalt kommer i gång. Samtidigt arbetar vi ständigt med att slipa på befintliga produkter och utveckla nya för att spetsa till Svevias erbjudande. Väglabben är ett oberoende kunskapscenter för hela bolaget som bidrar till att utveckla nya miljövänliga produkter inom framför allt bitumen och asfalt.  Och även om vår huvudsakliga uppdragsgivare är Svevias olika verksamheter så har vi också uppdrag för ett stort antal externa kunder.

Hur många väglaboratorier finns det?

– Totalt har Svevia sju ackrediterade väglaboratorier och fältlaboratorier som stöttar Svevias mobila asfaltverk.

Totalt har Svevia sju ackrediterade väglaboratorier utöver det finns det fältlaboratorier som stöttar Svevias mobila asfaltverk. I Umeå tar vi emot prover från hela Norr- och Västerbotten och delar av Västernorrland. Närmast oss finns det ett i Brunflo, de övriga ligger i Örebro, Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö

I Umeå tar vi emot prover från hela Norr- och Västerbotten och delar av Västernorrland. Närmast oss finns det ett i Brunflo, de övriga ligger i Örebro, Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö.

På labbet i Umeå kan vi göra 37 olika analyser varav 27 är ackrediterade. Varje år utför vi mellan 1 800 – 2 300 prover och en stor del av dessa sker i perioden juni - oktober.

Väglabbet i Umeå tar emot prover från hela Norr- och Västerbotten samt delar av Västernorrland.

Det är extra mycket att göra under sommarsäsongen?

– Ja och det beror på att det är under sommaren som alla asfalteringsarbeten utförs. Vi sätter samman komponenterna för tillverkningen av asfaltmassa och utför alla kontroller. För norra Sverige är asfaltsäsongen extra intensiv helt enkelt för att tjälen går ur backen senare och snön kommer tidigare jämfört med södra Sverige. Just i år har Svevias organisation för utläggning i norra Sverige räknat hem ovanligt stora volymer. Under juli till september tillverkade de inte mindre än 193 000 ton asfaltmassa.

Ett av Svevias uppdrag i norra Sverige under den här sommaren var mark- och utläggningsarbeten på Kiruna flygplats. Hur har ni varit med och stöttat i det uppdraget?

– Vi har utfört typprover, förprovning och leveranskontroll av asfaltmassan. Stenmaterialet i asfaltmassan kommer från Kiruna och bindemedlet, bitumen, från Uleåborg. Vi har utvärderat materialet och utifrån våra analyser tagit fram en högkvalitativ asfaltprodukt som uppfyller de särskilt tuffa krav på struktur och stabilitet som krävs för en landningngsbana på en flygplats. Vi började redan i maj med att arbeta fram produkten. Sedan har vi förmedlat tillverkningsrecept till det mobila asfaltverket på plats i Kiruna som tillverkar asfalten. I anslutning till verket fanns ett fältlaboratorium som utförde de löpande produktionskontrollerna plats. Vårt jobb är att förmedla vår kunskap till fältlabbet och stötta i produktionsstyrningen. När asfalteringsuppdraget sedan är utför så säkerställer vi att den färdiga produkten – alltså asfalten i landningsbanan håller kvalitetskraven.

När den mest intensiva säsongen lägger sig vad gör ni då?

– Det är alltid någon som producerar något på Svevia – det är så affären ser ut.  Så för oss på väglaboratorierna finns det alltid något material som behöver analyseras och kvalitetssäkras. Vi analyserar och genomför tester av allt från asfalt, bitumen, grus och jord året om. Vi arbetar nära våra kunder från bergtäkt, proportionering till färdig konstruktion. Självklart är vi ackrediterade och certifierade enligt EN 17025, SS-EN ISO 9001 och SS-EN ISO 14001 . En del av vårt uppdrag är också att utveckla nya produkter. Svevia har bland annat varit med och tagit fram en tyst asfalt för Trafikverkets räkning – en produkt som vi var först i landet med. Vi jobbar också med att ständigt minska klimatpåverkan genom att utveckla nya EKO-produkter, exempelvis klimatneutral asfalt. Vår så omtalade asfalt med lignin är utvecklad på vårt väglaboratorium här i Umeå.

Liten ordlista

Bitumen är bindemedel i asfalt.
Bindemedelshalt är mängden bindemedel som finns i en asfaltmassa.
Kornstorleksfördelning är fördelningen av olika storlekar på stenarna som används till exempel i en asfaltmassa.

Prover som analyseras på ett väglabb

  • Ballastprover
  • Asfaltsprover
  • Bindemedel
  • Vägprover på befintlig konstruktion
  • Jordartsprover
  • Stabilitetsprover/plattbelastning

Svevias väglaboratorier

Antal: Svevia har sju väglaboratorier som är ackrediterade och certifierade enligt EN 17025, SS-EN ISO 9001 och SS-EN ISO 14001

Orter: Göteborg, Jönköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Brunflo och Örebro.

Fältlaboratorier: Svevia har också egna fältlaboratorier i anslutning till bolagets mobila asfaltverk där verksamheten består av tillverkarkontroll i en certifierad miljö.

Umeå väglabb

  • Tar emot prover från hela Norr- och Västerbotten och delar av Västernorrland
  • Utför mellan
    1 800 – 2 300 prover årligen. deflesta sker under perioden juni – oktober
  • Har utvecklat Svevias asfalt med inblandning av lignin

Läs också:

Svevia först med att lägga klimatoptimerad asfalt på motorväg

Tidspressad logistik när Kiruna flygplats får ny asfalt

Vårt erbjudande:

Laboratorier för kvalitet och innovation

Svevia har egna laboratorier som analyserar allt från vägkonstruktioner till ballast, asfalt och bindemedel.

Missa inget!

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.