Väglabbet - nyckelspelare för kvalitet och hållbara produkter
Väg- och infrastrukturprojekt är förknippade med höga krav på materialet som används i vägkonstruktioner och infrastrukturprojekt, som till exempel broar och vindkraftparker, men också för tillverkning av asfalt. Svevias väglaboratorium i Umeå är ett av bolagets sju ackrediterade laboratorier.
Publicerad:
SStrategiskt placerat tillsammans med Svevias vägstation på Västerslätts industriområde i Umeå ligger Svevias nordligaste väglaboratorium där Johan Forsberg är platschef.
Beskriv ett år på väglabbet ut. Har ni alltid lika mycket att göra?
Hur många väglaboratorier finns det?
– Totalt har Svevia sju ackrediterade väglaboratorier och fältlaboratorier som stöttar Svevias mobila asfaltverk.
Totalt har Svevia sju ackrediterade väglaboratorier utöver det finns det fältlaboratorier som stöttar Svevias mobila asfaltverk. I Umeå tar vi emot prover från hela Norr- och Västerbotten och delar av Västernorrland. Närmast oss finns det ett i Brunflo, de övriga ligger i Örebro, Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö
I Umeå tar vi emot prover från hela Norr- och Västerbotten och delar av Västernorrland. Närmast oss finns det ett i Brunflo, de övriga ligger i Örebro, Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö.
På labbet i Umeå kan vi göra 37 olika analyser varav 27 är ackrediterade. Varje år utför vi mellan 1 800 – 2 300 prover och en stor del av dessa sker i perioden juni - oktober.
Det är extra mycket att göra under sommarsäsongen?
– Ja och det beror på att det är under sommaren som alla asfalteringsarbeten utförs. Vi sätter samman komponenterna för tillverkningen av asfaltmassa och utför alla kontroller. För norra Sverige är asfaltsäsongen extra intensiv helt enkelt för att tjälen går ur backen senare och snön kommer tidigare jämfört med södra Sverige. Just i år har Svevias organisation för utläggning i norra Sverige räknat hem ovanligt stora volymer. Under juli till september tillverkade de inte mindre än 193 000 ton asfaltmassa.
Ett av Svevias uppdrag i norra Sverige under den här sommaren var mark- och utläggningsarbeten på Kiruna flygplats. Hur har ni varit med och stöttat i det uppdraget?
– Vi har utfört typprover, förprovning och leveranskontroll av asfaltmassan. Stenmaterialet i asfaltmassan kommer från Kiruna och bindemedlet, bitumen, från Uleåborg. Vi har utvärderat materialet och utifrån våra analyser tagit fram en högkvalitativ asfaltprodukt som uppfyller de särskilt tuffa krav på struktur och stabilitet som krävs för en landningngsbana på en flygplats. Vi började redan i maj med att arbeta fram produkten. Sedan har vi förmedlat tillverkningsrecept till det mobila asfaltverket på plats i Kiruna som tillverkar asfalten. I anslutning till verket fanns ett fältlaboratorium som utförde de löpande produktionskontrollerna plats. Vårt jobb är att förmedla vår kunskap till fältlabbet och stötta i produktionsstyrningen. När asfalteringsuppdraget sedan är utför så säkerställer vi att den färdiga produkten – alltså asfalten i landningsbanan håller kvalitetskraven.
När den mest intensiva säsongen lägger sig vad gör ni då?
– Det är alltid någon som producerar något på Svevia – det är så affären ser ut. Så för oss på väglaboratorierna finns det alltid något material som behöver analyseras och kvalitetssäkras. Vi analyserar och genomför tester av allt från asfalt, bitumen, grus och jord året om. Vi arbetar nära våra kunder från bergtäkt, proportionering till färdig konstruktion. Självklart är vi ackrediterade och certifierade enligt EN 17025, SS-EN ISO 9001 och SS-EN ISO 14001 . En del av vårt uppdrag är också att utveckla nya produkter. Svevia har bland annat varit med och tagit fram en tyst asfalt för Trafikverkets räkning – en produkt som vi var först i landet med. Vi jobbar också med att ständigt minska klimatpåverkan genom att utveckla nya EKO-produkter, exempelvis klimatneutral asfalt. Vår så omtalade asfalt med lignin är utvecklad på vårt väglaboratorium här i Umeå.
Liten ordlista
Bitumen är bindemedel i asfalt.
Bindemedelshalt är mängden bindemedel som finns i en asfaltmassa.
Kornstorleksfördelning är fördelningen av olika storlekar på stenarna som används till exempel i en asfaltmassa.
Prover som analyseras på ett väglabb
- Ballastprover
- Asfaltsprover
- Bindemedel
- Vägprover på befintlig konstruktion
- Jordartsprover
- Stabilitetsprover/plattbelastning
Läs också:
Vårt erbjudande:
Laboratorier för kvalitet och innovation
Svevia har egna laboratorier som analyserar allt från vägkonstruktioner till ballast, asfalt och bindemedel.