Landskapsbron är byggd över en naturlig svacka i landskapet.

Landskapsbron som är 43 meter lång sträcker sig över en naturlig svacka i landskapet. Svackan bildar en passage för vilda djur som säkert kan korsa trafikleden under bron.

Unik landskapsbro
säkrar vilt och väg

Med byggnation av en 43 meter lång plattramsbro, montering av sju kilometer faunastängsel, två nyproducerade viltuthopp och en färist har Svevia säkrat både trafiksituationen och den biologiska mångfalden. I samverkan med Trafikverket har Svevia skapat en unik faunapassage under väg 535 mellan Partille och Landvetter.

Text: Marie Karlsson Foto: Lisa Thanner

Publicerad:

Med hjälp av specialkonstruerade faunapassager kan utvalda djurarter korsa trafikleder utan att riskera säkerheten hos vare sig själva eller hos trafikanterna.

Erik Brunström, Svevia

Erik Brunström, Svevia

I höjd med Åstebotjärn, under den starkt trafikerade väg 535 finns numera en 4,5 meter hög och 30 meter bred faunapassage särskilt anpassad för vilda djur. Passagen är placerad under en nybyggd landskapsbro och hela konstruktionen är noggrant anpassad för att smälta in i landskapet.

−I vanliga fall bygger man en faunapassage för att djuren på ett säkert sätt ska kunna passera över vägen. Här har vi byggt en landskapsbro, men istället för att låta djuren korsa vägen leder vi biltrafiken över bron. Älgar, rådjur och småvilt kan i lugn och ro passera under landskapsbron. Vi har på detta sätt skapat en lösning som faktiskt är helt unik i Sverige, berättar Erik Brunström, platschef betong, Svevia.

Snabbt genomfört brobygge

Den nya faunapassagen är byggd i en naturlig svacka som tidigare var en populär vandringsväg för både stort och litet vilt. För att minska antalet olyckor och skapa en mer trafiksäker situation skulle landskapsbron placeras precis i svackan. Svevia började arbetet med att leda om trafiken och skapa en tillfällig väg.

− Cirka 18 000 bilar trafikerar vägen varje dygn och vi styrde om trafiken med hjälp av en helt nyanlagd väg. Vi byggde sedan bron ovanligt snabbt. Vi startade i maj, sprängde cirka 2 500 kubikmeter berg, schaktade, grävde och grundlade och i juli stod landskapsbron klar. En 43 meter lång plattramsbro med stora öppningar och med 30 meters spann, vilandes på två mittpelare. Det är visserligen en relativt enkel brokonstruktion, men jag har nog aldrig varit med om en så snabb process. Det var intensivt men lyckat, ler Erik.

Landskapsbro som är unik i Sverige

Landskapsbron i Partille är den första i sitt slag i Sverige. Det som skiljer sig från tidigare faunapassager är att själva faunapassagen går genom en naturlig svacka i landskapet. Trafiken leds över passagen på en 43 meter lång landskapsbro som är arkitektritad för att den skall smälta in i omgivningen och inte vara synlig för djuren.

Lyckat genomförande med bra resultat

I uppdraget ingick också nyproduktion av två viltuthopp, där djuren på ett säkert sätt kan ta sig tillbaka in i skogen utan att riskera att hamna på vägen, och en färist.

Trafikverkets projektledare Michael Dinh lyfter Svevias praktiska erfarenhet och breda kompetens som framgångsfaktorer i byggnationen av faunapassagen i Partille.

−Svevia har varit en bra samarbetspartner i projektet. Medarbetarna har genomgående haft ett stort fokus på arbetsmiljö och säkerhet och presenterat flera bra exempel på olika tekniska lösningar. För oss som beställare är det en fördel att Svevia har så många olika kompetenser inom bolaget. Jag upplever att samarbetet präglats av öppenhet, ärlighet och ett lösningsorienterat förhållningssätt. Vi är mycket nöjda med projektets genomförande och resultat, säger Michael Dinh.

Under landskapsbron.

Stockar, stenar och andra naturliga inslag är utplacerade i samarbete med en faunaspecialist för att skapa en naturlig miljö. I rotvältan kan smådjur gömma sig och under bron sitter fladdermusbon monterade.

Snabbare genomfört projekt

Ebba Hagberg, Svevia

Ebba Hagberg, Svevia

Samtidigt som bron byggdes pågick förberedelser för montering av nytt faunastängsel på en sträcka om närmare 7000 meter. Ett arbete som inte på något sätt saknade utmaningar berättar Ebba Hagberg, platschef mark för division anläggning på Svevia i Göteborg.

−Först och främst handlar det ju om att arbeta säkert i trafikerade miljöer, det är alltid en utmaning. Då faunapassagen så noggrant anpassades efter naturen var vi tvungna att ta stor hänsyn till den befintliga vägens sträckning när vi monterade stängslen. Vi behövde ta ner ett antal träd, men kunde inte avverka skog med maskin på grund av hänsyn till längsgående ledningar med el och fiber. Att det var just faunastängsel försvårade också hänsynen till ledningarna, då dessa grävs ner i backen, till skillnad från viltstängsel som saknar skydd nedtill, förklarar Ebba.

Faunapassage

En förbindelse utformad för att utvalda djurarter ska kunna korsa en trafikled med hjälp av en planskild lösning. En ekodukt är en bredare typ av faunapassage, utformad som en bro och anpassad för många sorters djur.

Källa: trafikverket.se

Trots utmaningarna fanns majoriteten av faunastängslen på plats i juni. Semesterperioden fungerade som en positiv deadline för vissa av momenten, exempelvis fanns det fördelar med att få betongarbetet i brobyggnationen klar lagom så att den kunde härda under semestern. De lediga veckorna blev till bränsle för projektet som genomfördes betydligt snabbare än beräknat, från Trafikverkets beräknade kontraktstid om två år, till ett färdigställande - inklusive projektering - på drygt ett år.

Säkerhet för djur och människor

I augusti var det dags för återfyllnad av bron och sedan tog arbetet med att bygga upp landskapet under bron vid under tidig höst. Tillsammans med Trafikverkets faunaexpert har Svevia varsamt arrangerat ett naturligt landskap för djur och natur.

−Trafiksäkerhet står naturligtvis i fokus i projektet, men minst lika viktigt har varit att ta hänsyn till områdets biologiska mångfald. Under landskapsbron har vi byggt hotell för ormar och grodor, placerade där solen lyser som mest. Vi har skapat svalbon, fladdermusbon och naturliga miljöer med stock och sten, utan att det får se ut som en park. Allt måste fortfarande vara med skogskänsla och smälta in med den naturliga växtligheten. För de stora djuren är passagen beräknad med särskilda siktkurvor så älgarna verkligen ska våga passera under landskapsbron, vi har lärt oss en hel del om älgpsykologi, skrattar Ebba.

Väg 535 Faunapassage vid Åstebotjärnen

  • Brobyggnation
  • Omledning av trafik
  • Asfaltering ny väg
  • Montage av faunastängsel och faunaplank
  • Bevarande insatser för djur och natur

Ordlista

  • Färist: En konstruktion med galler i vägbanan som hindrar djur från att passera
  • Viltuthopp: Konstruktion av ett högt steg vid vägen som gör det möjligt för för djur att hoppa ner och bort från vägen men ej tvärtom
  • Faunastängsel: Ett mer finmaskigt nät än vanligt viltstängsel som även går en bit ner i jorden, för att hindra djur från att gräva sig under stängslet.

Väg 535 Faunapassage vid Åstebotjärnen

  • Projektering påbörjad nov 2023. Produktion jan-nov 2024
  • Totalentreprenad
  • Kund: Trafikverket

Byggd för biologisk mångfald

  • Hotell för ormar och grodor, placerade där solen lyser som mest.
  • Svalbon, fladdermusbon
  • Naturliga miljöer med stockar, stenar och andra naturliga inslag utplacerade i samarbete med Trafikverkets faunaspecialist.
  • För de stora djuren är passagen beräknad med särskilda siktkurvor så älgarna verkligen törs passera.

Läs också:

Svevia tryggar ballastförsörjningen med tre nya täkter

HFMI – förlänger stålbroars livslängd med decennier

Vårt erbjudande:

Bygga bro

Kan du förbättra framkomligheten inom fabriksområdet med en ny bro, bygga en betongramp i färjeläget eller öka tillgängligheten i det nya bostadsområdet med en gångbro? Svevia har allt som krävs för att få ny infrastruktur på plats.

Missa inget!

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.