Unik landskapsbro
säkrar vilt och väg
Med byggnation av en 43 meter lång plattramsbro, montering av sju kilometer faunastängsel, två nyproducerade viltuthopp och en färist har Svevia säkrat både trafiksituationen och den biologiska mångfalden. I samverkan med Trafikverket har Svevia skapat en unik faunapassage under väg 535 mellan Partille och Landvetter.
Publicerad:
Med hjälp av specialkonstruerade faunapassager kan utvalda djurarter korsa trafikleder utan att riskera säkerheten hos vare sig själva eller hos trafikanterna.
Snabbt genomfört brobygge
Den nya faunapassagen är byggd i en naturlig svacka som tidigare var en populär vandringsväg för både stort och litet vilt. För att minska antalet olyckor och skapa en mer trafiksäker situation skulle landskapsbron placeras precis i svackan. Svevia började arbetet med att leda om trafiken och skapa en tillfällig väg.
− Cirka 18 000 bilar trafikerar vägen varje dygn och vi styrde om trafiken med hjälp av en helt nyanlagd väg. Vi byggde sedan bron ovanligt snabbt. Vi startade i maj, sprängde cirka 2 500 kubikmeter berg, schaktade, grävde och grundlade och i juli stod landskapsbron klar. En 43 meter lång plattramsbro med stora öppningar och med 30 meters spann, vilandes på två mittpelare. Det är visserligen en relativt enkel brokonstruktion, men jag har nog aldrig varit med om en så snabb process. Det var intensivt men lyckat, ler Erik.
Landskapsbro som är unik i Sverige
Landskapsbron i Partille är den första i sitt slag i Sverige. Det som skiljer sig från tidigare faunapassager är att själva faunapassagen går genom en naturlig svacka i landskapet. Trafiken leds över passagen på en 43 meter lång landskapsbro som är arkitektritad för att den skall smälta in i omgivningen och inte vara synlig för djuren.
Lyckat genomförande med bra resultat
I uppdraget ingick också nyproduktion av två viltuthopp, där djuren på ett säkert sätt kan ta sig tillbaka in i skogen utan att riskera att hamna på vägen, och en färist.
Trafikverkets projektledare Michael Dinh lyfter Svevias praktiska erfarenhet och breda kompetens som framgångsfaktorer i byggnationen av faunapassagen i Partille.
−Svevia har varit en bra samarbetspartner i projektet. Medarbetarna har genomgående haft ett stort fokus på arbetsmiljö och säkerhet och presenterat flera bra exempel på olika tekniska lösningar. För oss som beställare är det en fördel att Svevia har så många olika kompetenser inom bolaget. Jag upplever att samarbetet präglats av öppenhet, ärlighet och ett lösningsorienterat förhållningssätt. Vi är mycket nöjda med projektets genomförande och resultat, säger Michael Dinh.
Snabbare genomfört projekt
Faunapassage
En förbindelse utformad för att utvalda djurarter ska kunna korsa en trafikled med hjälp av en planskild lösning. En ekodukt är en bredare typ av faunapassage, utformad som en bro och anpassad för många sorters djur.
Källa: trafikverket.se
Trots utmaningarna fanns majoriteten av faunastängslen på plats i juni. Semesterperioden fungerade som en positiv deadline för vissa av momenten, exempelvis fanns det fördelar med att få betongarbetet i brobyggnationen klar lagom så att den kunde härda under semestern. De lediga veckorna blev till bränsle för projektet som genomfördes betydligt snabbare än beräknat, från Trafikverkets beräknade kontraktstid om två år, till ett färdigställande - inklusive projektering - på drygt ett år.
Säkerhet för djur och människor
I augusti var det dags för återfyllnad av bron och sedan tog arbetet med att bygga upp landskapet under bron vid under tidig höst. Tillsammans med Trafikverkets faunaexpert har Svevia varsamt arrangerat ett naturligt landskap för djur och natur.
−Trafiksäkerhet står naturligtvis i fokus i projektet, men minst lika viktigt har varit att ta hänsyn till områdets biologiska mångfald. Under landskapsbron har vi byggt hotell för ormar och grodor, placerade där solen lyser som mest. Vi har skapat svalbon, fladdermusbon och naturliga miljöer med stock och sten, utan att det får se ut som en park. Allt måste fortfarande vara med skogskänsla och smälta in med den naturliga växtligheten. För de stora djuren är passagen beräknad med särskilda siktkurvor så älgarna verkligen ska våga passera under landskapsbron, vi har lärt oss en hel del om älgpsykologi, skrattar Ebba.
Väg 535 Faunapassage vid Åstebotjärnen
- Brobyggnation
- Omledning av trafik
- Asfaltering ny väg
- Montage av faunastängsel och faunaplank
- Bevarande insatser för djur och natur
Ordlista
- Färist: En konstruktion med galler i vägbanan som hindrar djur från att passera
- Viltuthopp: Konstruktion av ett högt steg vid vägen som gör det möjligt för för djur att hoppa ner och bort från vägen men ej tvärtom
- Faunastängsel: Ett mer finmaskigt nät än vanligt viltstängsel som även går en bit ner i jorden, för att hindra djur från att gräva sig under stängslet.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Bygga bro
Kan du förbättra framkomligheten inom fabriksområdet med en ny bro, bygga en betongramp i färjeläget eller öka tillgängligheten i det nya bostadsområdet med en gångbro? Svevia har allt som krävs för att få ny infrastruktur på plats.