Snöröjningsfordon som kör i vinterlandskap.

Svevia sköter om vägunderhållet på det statliga vägnätet som omfattar cirka 665 kilometer. Ett annat uppdrag är vägunderhållet av Försvarets materielverks övnings- och testområde Vidsel Test Range

Säkerhetsklassat
uppdrag i Jokkmokk

Europas största militära testområde på land ligger i Vidsel. Vägar och ytor sköts av kollegorna på Svevias vägstation i Jokkmokk. De ansvarar också för vägunderhåll inom Trafikverkets driftområde Jokkmokk.

Text: Simon Eliasson Foto: Simon Eliasson

Publicerad:

T

ermometern visar nära 30 minusgrader. Himlen är målad i de där milda pastellfärgerna som bara finns på himlen i Norrbotten en krispig vinterdag. Det ligger ett lätt dis i luften och tunna tallar längs vägen är så tyngda av snö att toppen kröker sig ner mot det djupa snötäcket.

På vägstationen i Jokkmokk sköter Svevia, utöver Trafikverkets kontrakt för vägunderhåll, ytterligare ett par uppdrag. Ett av dem är för FMV, Försvarets materielverk, och omfattar underhåll av vägar och andra ytor på det gigantiska övnings- och testområdet Vidsel Test Range. Där har Försvarsmakten och andra testat och utvärderat robotsystem, flygplan, helikoptrar och annat sedan 1950-talet, och området är i dag Europas största övnings- och provområde på land.

– I området ingår 17 mil väg och ett stort antal ytor som ska snöröjas och hållas efter, så det är ett ganska stort uppdrag, säger Hjalmar Forsman, platschef på vägstationen i Jokkmokk.

Säkerhetsklassning

Eftersom uppdraget är säkerhetsklassat finns det ett krav i kontraktet att samtliga medarbetare och underentreprenörer som arbetar i uppdraget måste genomgå säkerhetsutbildningar och säkerhetstester. Kontraktet delas i gott samarbete med driftområde Piteå som sköter vägunderhåll av vägarna runt Försvarsmaktens flygbasområde.

– Den största, och kanske egentligen enda, skillnaden jämfört med vårt övriga arbete är säkerhetsklassningen och det den medför. När det pågår aktivitet på området är det naturligtvis kritiskt med tider och kommunikation. Ska vi vara färdiga sju på morgonen är det 07.00 som gäller. Vi måste vara ute i tid, säger Hjalmar Forsman.

Han berättar att de under uppdraget håller tät kontakt med testområdets vaktbefäl och rapporterar när de kör in på och ut från området. Inne på Vidsel Test Range finns kameror som används för att veta när det är dags att sätta i gång arbetet. Uppfylls snömängden på ett ställe ska hela området plogas.

Det kom 35 centimeter blötsnö den 17 oktober

Den här vintern är första säsongen på uppdraget för FMV, ett kontrakt som sträcker sig över två år med ytterligare fyra optionsår. Uppdraget rivstartade.

– Det kom 35 centimeter blötsnö den 17 oktober, så det var bara att sätta i gång och jobba.

Test & Evaluering Vidsel, FMV

  • Provområdet är ett militärt skyddsobjekt och omfattar ett avlyst lågfjällsområde om totalt 1 650 kvadratkilometer.
  • Fortifikationsverket äger och hyr ut provområde med tillhörande flygbas, som ligger ungefär 15 mil nordväst om Luleå, mellan Jokkmokk och Kåbdalis.
  • Provområdet kom till 1958 i samband med utprovningen av stridsflygplanet J 35 Drakens beväpning.
  • Vid provplatsen arbetar ungefär 80 personer.

Sträckor som går till vägens ände

Var fjortonde dag ska driftområdets samtliga sträckor inspekteras. Det blir många mil i bil för arbetsledarna, då vägnätet är glest och nästan uteslutande består av sträckor som går till vägens ände. Något som kan vara problematiskt ur säkerhetssynpunkt.

– Är man ute och inspekterar på natten och kör på en älg, samtidigt som det är kallt, då blir det fort farligt. På den här typen av vägnät är det viktigt att trafikanter förstår att det gäller att ta det lugnt och att vara väl utrustad. På vissa sträckor kan det dröja en dag eller två till nästa gång det passerar en bil, säger Hjalmar Forsman.

Totalt har området ungefär 65 mil väg att underhålla, med endast fem VVIS-stationer (vägväderstationer). Det kan jämföras med driftområde Västra Skaraborg, som har elva VVIS-stationer på en yta som motsvarar cirka en åttondel av Jokkmokk. Utöver de inspektionsrundor som Jokkmokk-kollegorna gör, har arbetsledarna även arbetat upp ett nätverk av människor i byarna längs de mest avlägsna sträckorna som de kan ringa till för att få beskrivet hur läget ser ut.

– Det är folk vi lärt känna och som vi litar på, och som med sina iakttagelser hjälper oss enormt mycket, säger Hjalmar Forsman.

Klart väder utan snöfall ger möjlighet för kollegorna i Jokkmokk att fokusera på annat än snöröjning. Inspektionsrundor ska köras, skyltar behöver sopas och det blir tillfälle att utföra underhållsarbete på plogbilen, som för dagen får vila i garaget. Fyra av de sju kollegorna turas om att ha beredskapstjänst var fjärde vecka.

Milslånga inspektionsrundor

– Som beredskapshavare håller de koll på temperatur, vindar, nederbörd, friktion, väglag, snödjup, snödrev och kallar ut resurser vid behov. Beroende på väderförhållanden kan arbetspassen för beredskapshavaren se väldigt olika ut. Kring nyår var det till exempel väldigt intensivt med hög arbetsbelastning, förklarar Hjalmar Forsman.

För att i framtiden kunna minska antalet milslånga inspektionsrundor har vägstationen under de senaste åren börjat testa olika typer av kameror längs vägen. Det började med en idé om att sätta ut åtelkameror för att kolla status på vägarna. Tre kameror köptes in och sattes ut.

– Med hjälp av dem kunde vi se hur vägen såg ut bara genom att skicka ett SMS till kameran, som skickade en bild i retur. Problemet var att bilderna var för lågupplösta för att vi skulle kunna läsa av hur stort snödjupet var, säger Hjalmar Forsman.

Ett projekt drogs i gång i Svevias regi där Jokkmokk blev ett av två områden som valdes ut för att se om det gick att utveckla idén. Andra typer av kameror köptes in och har varit i drift en tid. Efter årets vintersäsong ska projektet utvärderas.

– Det har inte varit helt lätt att få det att fungera. Så klart dyker det upp problem, men jag har stora förhoppningar om att det här ska kunna minska vår klimatbelastning, spara kostnader och bidra till att medarbetarna slipper några av de långa körpassen i framtiden, säger Hjalmar Forsman.

Kollegorna, naturen och självständigt arbete

Jokkmokk är indelat i åtta plogsträckor, där underentreprenörer sköter sju av dem och Svevia själva den åttonde – mellan Karats och Koskats. Två vägarbetare delar på plogbilen och kör i skift. En av dem är Mattias Blom, 22 år. Att säga att han älskar sitt jobb är lite i underkant – det lyser i ögonen när han berättar om nätterna på öde, fjällnära vägar. Uppvuxen kring maskiner med en pappa som kört lastbil ”hela livet” var yrkesvalet självklart.

Sträckan han ansvarar för löper mellan Karats, någon mil väster om Jokkmokk, och till Koskats, söderut.

– Det är så fina områden att köra i. Jag är ju som ensam på vägen genom skogen, eller vid fjällen närmare Karats. Det är så lite trafik, så jag är verkligen själv därute, säger Mattias Blom.

Att vara ute och köra mitt i natten när det har snöat mycket beskriver han som magiskt:

– När snön bara sprutar … Det är en häftig känsla, svår att beskriva.

Även om han är själv i hytten blir det sällan ensamt. På nätterna kör han gruppsamtal med kollegorna i hörselkåporna.

– Vi är sex kollegor som brukar hålla kontakten under passen. Någon spelar en dålig låt i bakgrunden, sedan går snacket. Ibland skrattar jag så mycket så jag tror att jag ska få magrutor, säger Mattias Blom, och fortsätter:

– När jag jobbar från åtta på kvällen till fyra på morgonen och de som plogar i centrala Jokkmokk vaknar där vid tre-tiden och ska börja jobba … Då vill jag ju knappt avsluta passet!

Kollegorna är, förutom naturen och känslan att råda sig själv, det Mattias framhäver som bäst med jobbet:

– Vi är ett väldigt bra gäng här i Jokkmokk, och kollegan som byter av mig på skiftet har jag väldigt bra samarbete med. Vi håller efter grejerna så att ingen behöver sura över att plogbilen inte är i gott skick.

Driftområde Jokkmokk

Driftområde Jokkmokk omfattar en yta av cirka 19 334 kvadratkilometer. Totalt handlar det om 665 kilometer väg som Svevia, på uppdrag av Trafikverket ska göra säkra och framkomliga.

De mest trafikerade lederna inom driftområdet är väg 45 som trafikeras av näringslivets transporter till expansiva områden som Kiruna och Malmfälten, och väg 97 som binder ihop inlandet med Luleå och resten av norrlandskusten. Sommartid ökar trafiken när turisterna som söker sig till fjällvärlden.

Basunderhållskontrakt, Jokkmokk

Uppdrag: Göra vägarna på det statliga vägnätet säkra och framkomliga.

Omfattning: 665 kilometer väg.

Kund: Trafikverket

Jokkmokk

  • Norrbottens län, belägen strax norr om norra polcirkeln
  • Känt för Jokkmokks marknad samt för sin roll som en central samisk samlingsplats.
  • Genomkorsas av E45 och Inlandsbanan. Riksväg 97

Läs också:

Kontrastrik väghållning i Kramfors

Med vägen som arbetsplats

Vårt erbjudande:

Vägunderhåll

Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.

Missa inget!

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.