Ulf Öberg står vid vägskylten Havsnäs.

Upprustningen förbi Havsnäs är mycket efterlängtad av framförallt närboende och av transportnäringen.

Kommunikation blev vägen framåt

Väg 829 mellan Lövberga och Havsnäs i Jämtland är en viktig transportled för turistnäring och tunga timmerbilar. I Svevias uppdrag att förstärka sträckan har kommunikation och byggandet av relationer visat sig vara lika betydelsefullt som själva vägen.

Text: Marie Karlsson Foto: Sten Strömgren

Publicerad:

H

östen har fått ge vika för frost och ett tunt lager av snö i den natursköna omgivning runt väg 829 i Strömsunds kommun, Jämtland. Även om vyerna för dagen är gråa och lite färglösa så är det ändå mycket vackert längs Flåsjöns västra strand.

Längs vägen finns Svevias maskiner och medarbetare på plats för att förstärka en 13 kilometer lång sträcka mellan Lövberga och Havsnäs. Det är första etappen på projektet där Trafikverket vill skapa bättre bärighet, mer framkomlighet och högre trafiksäkerhet hela vägen fram till Alanäs.

Projektet, som till att börja med verkade vara ett klassiskt förstärkningsarbete, visade sig dock innehålla fler utmaningar än förväntat. Lösningen? En buss, en inbjudan och utrymme för en öppen dialog om geoteknik, bärighet och byggbarhet.

För att kunna leverera hög kvalitet i projektet ville vi dela med oss av vår kunskap i fält, inte bara i teoretiska resonemang

Men för att ta historien från början: Allt började med att det tillkom ny geoteknisk information.

– Det var i samband med att vi bytte vägtrummor under förra året som vi upptäckte att markförhållandena var sämre än vad de ursprungliga beräkningarna hade visat. Efter en översyn av bygghandlingarna insåg vi att det med största sannolikhet skulle bli problem senare i byggprocessen och att handlingarna behövde justeras, säger Ulf Öberg, platschef på Svevia.

Hyrde en buss och bjöd in till dialog

Att revidera handlingar under pågående projekt är inte helt ovanligt men heller ingen självklarhet. Inte sällan har de inblandade aktörerna olika prioriteringar och synsätt. Ett antal digitala möten genomfördes, men för att bättre kunna beskriva problemen och driva diskussionen framåt valde Ulf Öberg att hyra en buss och bjöd med involverade personer från projektörs- och beställarledet. Han ville öka förståelsen genom att alla, med egna ögon, skulle få se de mest kritiska platserna för byggbarhet.

– Under bussresans gång visade vi var utmaningarna var som störst och gav förslag på åtgärder. För att kunna leverera hög kvalitet i projektet ville vi dela med oss av vår kunskap i fält, inte bara i teoretiska resonemang, förklarar Ulf Öberg.

Ordet var fritt under resan. Projektören berättade vad tanken var från början, beställaren fick tala om exakt vilket resultat de ville ha och Svevia förklarade hur man hade resonerat vid tiden för anbudet. Den gemensamma bussturen skapade en dialog som ledde till ett antal konkreta och värdefulla ändringar i bygghandlingarna. Genom diskussioner, transparens och delaktighet hittade projektgruppen tillsammans nya och bättre lösningar.

Två yrkesarbetare arbetar med att rulla ut en fiberduk.

Hans Dahlstedt och Linda Espvall rullar ut fiberduk innan det är dags för markisolering.

Framgång genom kommunikation

– Jag har jobbat i den här branschen i 17 år och sett vad missförstånd kan leda till. Med tydlighet kan man undvika att saker går galet. Ingen vill medvetet göra fel, alla vill i grund och botten göra rätt, men man måste få verktyg till det. För mig är information och dialog grunden till samförstånd, säger Ulf Öberg.

Att hyra en buss och bjuda in kunder och konsulter till dialog direkt ute på fältet kan tyckas vara en okonventionell lösning, men för Ulf Öberg känns det som en ganska självklar idé. För honom bottnar framgång och förståelse i god kommunikation.

– Det är mycket som ska klaffa för att ett sådant här projekt ska fungera, säger han.

Sträckan löper genom natursköna Jämtland, passerar Flåsjön och är en väg som turister gärna väljer. Vyerna är vackra och växtligheten och djurlivet rikligt, vilket också förpliktigar. I projektet fanns flera krav och restriktioner att ta hänsyn till, inte minst för den biologiska mångfaldens skull.

– Det fanns restriktioner för artrika vägkanter att beakta, orkidéer att bevara och invasiva lupiner som absolut inte fick spridas med schaktmassan.Sträckan passerar dessutom över ett stort antal vattendrag.

– Vi har bytt ett sextiotal vägtrummor, varav elva är potentiellt fiskförande. Det innebar att vi också behövde ta hänsyn till när olika fiskarter leker. Vi gillar ju miljöhänsyn i alla lägen, men att parera fisklek och olika sorters blommor har krävt lite extra pusslande med tidplanen, det måste man medge, ler Ulf Öberg.

Låter maskinerna stå så alla får samma information

Ett av projektets syften är att ge den tunga yrkestrafiken en trygg resväg. Transportbolagen välkomnar projektet då vägen ursprungligen varit i så dåligt skick att timmerbilar och tunga fordon har tvingats välja andra vägar. Trafikverkets långsiktiga plan är att förstärka bärigheten så att hela vägen från Lövberga och fram till Alanäs går från att vara en så kallad BK2-väg till att bli en BK4-väg. Förkortningen BK står för bärighetsklass. En BK-4 väg innebär att det är tillåtet att köra fordon med en bruttovikt upp till 74 ton.

Bärighetsklasser

Bärighetsklass (BK) är den klassificering som används för att gradera bärighet. Hur tunga fordon en bro eller en väg i det allmänna vägnätet får belastas med. Enskilda vägar är inte klassificerade utan regleras med lokala bestämmelser.

Källa: Trafikverket

– Vi har arbetat oss fram fint längs etapp ett. Vi följer tidsplanen bra och tangerar precis det planeringsmässiga målsnöret inför vintern. Schaktarbetena ska vara färdiga i mitten av november och sedan tar belysningsarbeten vid. Vi jobbar på så länge det är praktiskt möjligt vädermässigt, säger Ulf Öberg.

Hans filosofi att dialog och ständig kommunikation är grunden till samförstånd spiller över i det mesta. Även till kollegor, medarbetare och de närboende som berörs av projektet.

Varje måndag träfas alla som jobbar i projektet för ett gemensamt möte med en kort genomgång och frågestund. Innan arbetsveckan drar i gång finns det möjlighet att stämma av pågående projekt och ge alla samma information, samtidigt. Att låta maskiner och bilar stå en stund blir ingen merkostnad, utan är enligt Ulf Öberg i stället kostnadseffektivt i längden.

Kommunikation också viktig ur ett säkerhetsperspektiv

– Min erfarenhet är att misstag ofta beror på att man har missat något eller inte förstår vad kollegan gör, eller varför. Det blir billigare att stänga av maskinerna i 20 minuter, än att tvingas göra om moment flera gånger. För att inte tala om säkerhetsfrågan. Inget kan vara mer värt än att arbeta så riskfritt som möjligt, vilket ofta också hänger ihop med kommunikation och förståelse för varandras uppgifter, säger Ulf Öberg.

Det ständingt pågående samtalet har visat sig gynnsamt i hela projektgruppen. Det har stärkt gemenskapen mellan kollegor och med underentreprenörer. Även de boende längs väg 829 inkluderas i kommunikationen. På Havsnäs digitala anslagstavla meddelar Ulf Öberg lite kort om verksamheten, om status på vägarbetet och han uppmuntrar den som har frågor att ta en sväng in på hans kontor.

– Det kommer in någon eller några bybor varje vecka. Det är frågor om när brevlådan måste flyttas, eller hur länge vi ska vara i vägen, på vägen. Oftast tror jag bara att de vill prata lite. Vi bygger inte bara vägar på Svevia. Vi bygger relationer också, ler Ulf Öberg.

Vägförstärkning Lövberga – Havsnäs

  • Vägen uppgraderas från BK2 till BK4
  • Total sträcka är 13,6 kilometer
  • 61 vägtrummor
  • Tre valvbågar
  • 114 000 kubikmeter schakt
  • 108 000 ton bergkross
  • 71 lyktstolpar
  • Projektet började hösten 2022 och ska vara färdigställt hösten 2024

Bärighetsklasser

  • BK1 Max 64 tons bruttovikt tillåts. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
  • BK2 Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
  • BK3 Max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
  • BK4 Max 74 tons bruttovikt med oförändrade krav på axeltryck jämfört med BK1, men beroende på fordonets axelavstånd kan tillåten bruttovikt vara lägre.

Källa: Trafikverket

Läs också:

Klimatmedvetna kommuner vill ha Svevias unika asfalt

Vägarbete i underjorden - Svevia fräser asfalt i gruvan

Vårt erbjudande:

Vägunderhåll

Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.

Missa inget!

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.