Ninos Lahdo

När vintern kommer demonstrerar Svevia sin stora kompetens på vintervägunderhåll genom att skapa förutsättningar för ett fungerande samhälle oavsett tid på dygnet, säger Ninos Lahdo som leder arbetet på division Drift.

Ninos Lahdo chef för framtidens vägunderhåll

När klimatet förändras ställs nya krav på Sveriges vägar och på dem som ansvarar för att hålla dem öppna året om. Ninos Lahdo är ny chef för division Drift på Svevia, marknadsledande på vägunderhåll. Nu möter han sin första vintersäsong med fokus på innovation, ansvar och robusta lösningar för framtiden.

Text: Annika Enström Foto: Rickard Kilström

Publicerad:

Skyfallet i Västernorrland under september månad underströk behovet av att rusta och underhålla Sveriges infrastruktur. Och samtidigt som modern teknik förändrar branschen för vägunderhåll så växlar årets säsonger på samma sätt som de alltid gjort, och nu nalkas vintern. Sedan april är det Ninos Lahdo som leder Svevias arbete med att sköta vägunderhållet i Sverige.

- När vintern kommer demonstrerar Svevia sin stora kompetens på vintervägunderhåll genom att skapa förutsättningar för ett fungerande samhälle oavsett tid på dygnet, säger Ninos Lahdo, som sedan april i år är ny chef för division Drift på Svevia.

Han har arbetat i Svevia i nio år, bland annat som arbets- och regionchef inom Drift och har under större delen av sitt yrkesliv haft ledande positioner. Men bilden av att någon föds till ledare känner han sig tveksam till.

– Det tror inte jag, ledarskap är något man tränar upp. För mig är ledarskap att ge människor rätt förutsättningar. Våra medarbetare är de som ytterst skapar värde genom deras kunnande, engagemang och stolthet säger han och fortsätter:

– För att ett bolag ska växa måste människorna som arbetar i det också växa. På division Drift har vi alltid haft en förmåga att utveckla våra medarbetare och få dem att växa in i nya roller, vilket är väldigt inspirerande. Jag har själv gjort en sådan resa.

Ninos Lahdo

Om att vara störst och ta ansvar för framtiden

Svevia är störst på drift och underhåll av statliga vägar, från snöröjning och halkbekämpning till barmarksunderhåll, med en marknadsandel på strax under 50 procent. Bolaget sköter även underhållet i flera kommuner, för enskilda vägföreningar, fastighetsbolag, skogsbolag, industrier och andra kunder och underhåller även en del av det norska vägnätet.

Att vara marknadsledare innebär också att vi har ett särskilt ansvar.

– Att vara marknadsledare innebär också att vi har ett särskilt ansvar. Vi måste visa vägen, inte bara när det gäller leverans och effektivitet, utan också i hur vi tar ansvar för klimat och samhälle. Vägnätet är avgörande för hela Sveriges funktionalitet, för att människor ska kunna ta sig till jobbet, för att varor ska nå fram och för att landsbygden ska hållas levande, säger Ninos Lahdo.

Han pekar på att klimatförändringar förändrar förutsättningarna. Kraftigare nederbörd, fler isiga dagar och längre perioder av extremt väder gör vägunderhåll till en avgörande del i arbetet för att stärka samhällets robusthet.

Vägunderhåll där erfarenhet möter innovation

– Här har Svevia en unik kompetens. Vår erfarenhet och vår innovationskraft gör att vi tillsammans med Trafikverket och våra andra kunder kan bidra till att rusta vägnätet för framtiden.

Inom vilka områden vill ni växa?

– Vi ser stora möjligheter i kommunal och privat sektor, liksom i driftrelaterade anläggningsarbeten och trafikanordningar. Med Trafikverkets nya nationella plan så kommer underhåll att genomföras på hela vägnätet och i hela landet. Svevia finns på över hundra platser i Sverige vilket gör oss väl positionerade på en växande marknad.

Vilken betydelse har AI för driften av vägar?

– Den digitala transformationen är avgörande för framtiden. Här har Svevia under många år drivit den utvecklingen i samarbete med Trafikverket och övriga aktörer i branschen. Under kommande vinter kommer vi att utföra ett antal pilotprojekt i syfte att utveckla och utvärdera nya tekniska förutsättningar för automatiserad vinterdrift, där digitalisering, datadrivna beslut och avancerad teknik står i centrum. Målet är en ökad precision i våra beslut och åtgärder, minskad miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet.

Vad betyder det för medarbetarna?

– Det handlar inte om att ersätta erfarenhet, utan om att förstärka den. När datadrivna beslut kombineras med människors kunnande skapar vi framtidens vinterväghållning. Våra medarbetare har en stolthet som är ovärderlig och med de nya digitala verktygen får de ännu bättre förutsättningar att göra skillnad för trafiksäkerheten.

Arbetsfordon på vinterväg.

Olika perspektiv – starkare resultat

Ninos Lahdo understryker vikten av samarbete med kunder och beställare.

– I slutändan har vi samma strävan: robusta och säkra vägar, med rätt resurs på rätt plats i rätt tid. Här behöver branschen utveckla sina affärsmodeller där samverkan, innovation och kvalitet uppmuntras.

En växande utmaning för hela branschen är bristen på unga i åkerinäringen.

– Det gör det svårare att säkra entreprenörer till vinterväghållningen och riskerar att påverka hela försörjningskedjan, säger Ninos Lahdo.

En annan utmaning för infrastrukturbranschen är, enligt Lahdo, att öka mångfalden.

– Hela branschen behöver en bredare mix av bakgrunder och erfarenheter. Det stärker både vår innovationskraft och vår attraktionskraft som arbetsgivare. Företag som tar tillvara på olika perspektiv lockar de bästa talangerna. Det leder till klokare beslut, högre kvalitet och arbetsplatser där människor trivs och vill stanna kvar.

Division Drift

Svevia division Drift är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige. Kärnverksamheten består av vägunderhåll såsom snöröjning, halkbekämpning samt skötsel av barmark på uppdrag åt Trafikverket, kommuner och privata aktörer på mer än 100 platser i landet. Divisionen är även specialister på att planera och genomföra säkra trafikanordningar.

Uppdragen omfattar underhåll och trafiksäkerhetshöjande åtgärder med ständig beredskap året om och dygnet runt. Vintertid handlar det främst om snöröjning och halkbekämpning, under barmarksäsongen utförs löpande vägunderhåll.

Fakta Ninos Lahdo

  • Aktuell: Sedan 1 april 2025 chef för Svevias driftverksamhet och medlem av bolagets koncernledning.
  • Utbildning: Kandidatexamen industriell ekonomi och produktion vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm samt Executive Management Program vid Handelshögskolan i Stockholm.
  • Bakgrund: Olika befattningar inom Peab. Arbetschef och regionchef inom Svevia Drift.
  • Född: 1984.

Om Svevia division Drift

  • Sköter ungefär hälften av Trafikverkets basunderhålls-kontrakt.
  • Sköter även om vägar i Norge genom Svevia Norge AS.
  • Har ett stort antal kontrakt för kommuner, enskilda vägföreningar, skogsbolag, industrier och andra privata aktörer
  • Inom divisionens erbjudande ryms även spetskompetens på Trafikanordningar

Fakta Ninos Lahdo

  • Aktuell: Sedan 1 april 2025 chef för Svevias driftverksamhet och medlem av bolagets koncernledning.
  • Utbildning: Kandidatexamen industriell ekonomi och produktion vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm samt Executive Management Program vid Handelshögskolan i Stockholm.
  • Bakgrund: Olika befattningar inom Peab. Arbetschef och regionchef inom Svevia Drift.
  • Född: 1984.

Läs också:

Svevia halkbekämpar vägarna i Örnsköldsvik med ai

På ett dygn kan en liten spricka bli ett stort hål

Vårt erbjudande:

Vägunderhåll

Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.

Missa inget!

I fokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.