Snöröjningsfordon på vinterväg.

Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning är ett arbetssätt som Svevia utvecklat för att med hjälp av modern teknik skapa bättre beslutsunderlag för att kunna sätta in rätt åtgärder i rätt tid och på rätt plats.

Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning

Svevias unika innovationsprojekt för vinterväghållning. Projektets ambition är att med modern teknik förbättra beslutsunderlag för vinterväghållning. Syftet är framförallt att skapa bättre trafiksäkerhet, minska miljöpåverkan och förbättra arbetsmiljön.

Text: Annika Enström Foto: Anders Humlebo, TT-grafik

Publicerad:

G

enom detaljerad och korrekt väglagsinformation kan resurserna för vinterväghållning optimeras genom att de åtgärder som sätts in blir dynamiskt anpassade efter rådande väglag. Med ökad precision kan kostnaderna för vinterväghållning bli mer kostnadseffektiva bland annat i form av högre trafiksäkerhet och minskad miljöbelastning. En annan vinst är minskad stress och bättre arbetsmiljö för vägentreprenörenas beredskapshavare och för maskinförarna som plogar och halkbekämpar Sveriges vägar.

Illustration på hur prognosstyrd dynamisk vinterväghållning fungerar steg för steg.

Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning steg för steg. Länk till illustrationen (pdf) finns i den gröna rutan längst ner i artikeln.

1) Vägväderstationer

Skickar data om t ex nederbörd, vindförhållanden, lufttemperatur, trafikflöden och luftfuktighet.

2) Uppkopplade fordon

Skickar GPS-positionerad data om friktion (halka).

3) Vägsensorer

Skickar data om vägbanans temperatur, kvarvarande saltmängd och vätskans fryspunkt

4) Servrar

Väglagsprognoser görs med avancerade algoritmer och artificiell intelligens baserat på insamlad data.

5) Beredskapshavare hos vägentreprenör

Fattar med hjälp av väglagsprognoserna beslut om åtgärder och beordrar ut resurser.

6) Maskinförare

Istället för att köra efter ett fast schema och rutt anpassas plogrundan efter det faktiska behovet. Även mängden salt som sprids på vägen för halkbekämpning optimeras.

Världsunikt och prisat projekt

Projektet har väckt intresse världen över och har också vunnit pris för bästa innovation 2018. Innovationsutvecklingen drivs av Svevia sedan 2016 tillsammans med VTI och BM system och med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) och Trafikverket.

Illustration Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning (PDF) Pdf, 5 MB.

Läs också:

Kontrastrik väghållning i Kramfors

Säkerhetsklassat uppdrag i Jokkmokk

Vårt erbjudande:

Vägunderhåll

Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.

Missa inget!

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.