Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning
Svevias unika innovationsprojekt för vinterväghållning. Projektets ambition är att med modern teknik förbättra beslutsunderlag för vinterväghållning. Syftet är framförallt att skapa bättre trafiksäkerhet, minska miljöpåverkan och förbättra arbetsmiljön.
Publicerad:
G
enom detaljerad och korrekt väglagsinformation kan resurserna för vinterväghållning optimeras genom att de åtgärder som sätts in blir dynamiskt anpassade efter rådande väglag. Med ökad precision kan kostnaderna för vinterväghållning bli mer kostnadseffektiva bland annat i form av högre trafiksäkerhet och minskad miljöbelastning. En annan vinst är minskad stress och bättre arbetsmiljö för vägentreprenörenas beredskapshavare och för maskinförarna som plogar och halkbekämpar Sveriges vägar.
1) Vägväderstationer
Skickar data om t ex nederbörd, vindförhållanden, lufttemperatur, trafikflöden och luftfuktighet.
2) Uppkopplade fordon
Skickar GPS-positionerad data om friktion (halka).
3) Vägsensorer
Skickar data om vägbanans temperatur, kvarvarande saltmängd och vätskans fryspunkt
4) Servrar
Väglagsprognoser görs med avancerade algoritmer och artificiell intelligens baserat på insamlad data.
5) Beredskapshavare hos vägentreprenör
Fattar med hjälp av väglagsprognoserna beslut om åtgärder och beordrar ut resurser.
6) Maskinförare
Istället för att köra efter ett fast schema och rutt anpassas plogrundan efter det faktiska behovet. Även mängden salt som sprids på vägen för halkbekämpning optimeras.
Världsunikt och prisat projekt
Projektet har väckt intresse världen över och har också vunnit pris för bästa innovation 2018. Innovationsutvecklingen drivs av Svevia sedan 2016 tillsammans med VTI och BM system och med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) och Trafikverket.
Illustration Prognosstyrd dynamisk vinterväghållning (PDF) Pdf, 5 MB.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Vägunderhåll
Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.