Utläggningsarbetare från Svevia arbetar intill en maskin för asfaltläggning.

För första gången testas asfalt med det fossilfria bindemedlet lignin på högtrafikerad väg i Sverige.

Hög fart på utvecklingen av klimatoptimerad asfalt

Under hösten 2024 skruvade Svevia upp hastigheten ytterligare för användning av sin klimatoptimerade asfalt. För första gången testas asfalt med det fossilfria bindemedlet lignin på högtrafikerad väg i Sverige. Samarbetspartnern Trafikverket ser fram mot att få jämföra resultatet med traditionell asfalt.

Text: Marie Karlsson Foto: Rickard Kilström

Publicerad:

N

orra länken är en högt trafikerad stadsmotorväg i Stockholm, en del av E20 och Länsväg 277. Vägen sträcker sig från Essingeleden vid Karlberg i nordväst till avfarten mot Värtahamnen och Lidingö i nordost. När en närmare 500 meter lång sträcka skulle få ny asfalt i september, beslutade sig Trafikverket för att ge Svevias klimatoptimerade variant en chans.

Spännande att prova en ny, klimatoptimerad produkt.

Liksom Svevia söker Trafikverket ständigt efter metoder och produkter som är långsiktigt gångbara för en hållbar och klimatvänlig infrastruktur, säger Pierre Larsson, projektledare Trafikverket.

−Att testa Svevias asfalt med lignin i det här projektet var ett relativt enkelt val. Det är spännande att prova en ny, klimatoptimerad produkt, speciellt som här i ett högtrafikerat vägnät. Vi är mycket positiva till vad vi vet så här långt och ser fram mot att analysera och utvärdera mätresultaten framöver, säger Pierre Larsson.

Lignin vs. bitumen

Svevias klimatoptimerade asfalt tillverkas i egna asfaltverk som drivs med bio-olja och grön el. Asfaltmassan består till stor del av återvunnen asfalt och lignin ersätter delvis det fossila bindemedlet bitumen. Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka. Genom att använda lignin i stället för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger asfalten ett netto noll CO₂ avtryck.

Svevia och Trafikverket planerar att noga utvärdera och jämföra de båda sträckorna som lagts ut på Norra länken. Tillfället är snudd på optimalt, då förutsättningarna för de två sträckorna är exakt likadana - 246 meter har asfalterats med ligninblandad asfalt och 246 meter med konventionell asfalt, ABS16 70/00.

− Det ska bli mycket intressant att jämföra prestandan på vår klimatoptimerade asfalt och på den konventionella, under identiska förhållanden, menar Dan Sjöman, arbetschef utläggning Stockholm Svevia.

− Varje år kommer spårutveckling och textur att noggrant följas upp, mätas och jämföras. De utvärderingar som vi gjort hittills, från andra projekt, har visat att vår klimatoptimerade asfalt håller samma kvalitet som en traditionell asfalt, men kanske att det här blir ett av de mer tydliga och rättvisande projekt vi gjort. Det är roligt och viktigt att Trafikverket vågar och vill samarbeta med oss i utvecklingssyfte, säger Dan Sjöman.

Hoppas på hållbara resultat

Tack vare Trafikverket och framsynta kunder som Järfälla, Håbo och Västerås kommuner har Svevia haft möjligheten att förfina metoden för tillverkning av asfalt med lignin. Projektet på Norra länken markerar en viktig milstolpe för användning av klimatoptimerad asfalt på högtrafikerade vägar i Sverige. Utvärderingen av prestandan mellan den klimatoptimerade och den konventionella asfalten kommer förhoppningsvis att ge värdefulla insikter för framtida vägprojekt.

− Trafikverket vill alltid bidra till en mer hållbar infrastrukturutveckling. Samarbetet med Svevia har präglats av fint utförda arbeten, högt i tak, snabba beslut, goda idéer och inte minst av en spännande produkt. Vi hoppas att mätningarna av bland annat slitage och spårutveckling visar att den klimatoptimerade asfalten håller ännu längre än en vanlig ABS, då snackar vi hållbarhet ur fler perspektiv, säger Pierre Larsson.

Lignin

  • Med hjälp av det naturliga bindemedlet Lignin har Svevia lyckats skapa en asfaltsprodukt som är miljömässigt hållbar, utan att göra avkall på funktion eller kvalitet.
  • Fossilt bindemedel (Bitumen) ersätts med en restprodukt från skogsindustrin.
  • Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka och som ersättning för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger den asfalten ett avsevärt lägre klimatavtryck än den konventionella.
Drönarbild på asfaltutläggning på Norra länken.

Varje år kommer spårutveckling, textur och prestanda att noggrant följas upp, mätas och jämföras mellan den klimatoptimerade asfalt och den konventionella asfalten.

Norra länken

Högt trafikerad stadsmotorväg i Stockholm. En del av E20 och Länsväg 277. Vägen sträcker sig från Essingeleden vid Karlberg i nordväst till avfarten mot Värtahamnen och Lidingö i nordost.

Lignin

  • Restprodukt som kommer från skogsindustrin
  • Ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrk
  • Kan delvis ersätta bitumen som bindemedel i asfalt

Bitumen

  • Bitumen är en restprodukt bildad genom raffinering av råolja
  • Används som bindemedel i asfalt.

Läs också:

Klimatmedvetna kommuner vill ha Svevias unika asfalt

Vägarbete i underjorden - Svevia fräser asfalt i gruvan

Vårt erbjudande:

Vägunderhåll

Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.

Missa inget!

I fokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.

Ifokus får du en inblick i våra projekt, möter specialisterna bakom projekten och får intressanta spaningar från branschen. Prenumerera på
vårt nyhetsbrev och få de senaste uppdateringarna direkt i din inkorg.