Hög fart på utvecklingen av klimatoptimerad asfalt
Under hösten 2024 skruvade Svevia upp hastigheten ytterligare för användning av sin klimatoptimerade asfalt. För första gången testas asfalt med det fossilfria bindemedlet lignin på högtrafikerad väg i Sverige. Samarbetspartnern Trafikverket ser fram mot att få jämföra resultatet med traditionell asfalt.
Publicerad:
N
orra länken är en högt trafikerad stadsmotorväg i Stockholm, en del av E20 och Länsväg 277. Vägen sträcker sig från Essingeleden vid Karlberg i nordväst till avfarten mot Värtahamnen och Lidingö i nordost. När en närmare 500 meter lång sträcka skulle få ny asfalt i september, beslutade sig Trafikverket för att ge Svevias klimatoptimerade variant en chans.
Spännande att prova en ny, klimatoptimerad produkt.
Liksom Svevia söker Trafikverket ständigt efter metoder och produkter som är långsiktigt gångbara för en hållbar och klimatvänlig infrastruktur, säger Pierre Larsson, projektledare Trafikverket.
−Att testa Svevias asfalt med lignin i det här projektet var ett relativt enkelt val. Det är spännande att prova en ny, klimatoptimerad produkt, speciellt som här i ett högtrafikerat vägnät. Vi är mycket positiva till vad vi vet så här långt och ser fram mot att analysera och utvärdera mätresultaten framöver, säger Pierre Larsson.
Lignin vs. bitumen
Svevias klimatoptimerade asfalt tillverkas i egna asfaltverk som drivs med bio-olja och grön el. Asfaltmassan består till stor del av återvunnen asfalt och lignin ersätter delvis det fossila bindemedlet bitumen. Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka. Genom att använda lignin i stället för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger asfalten ett netto noll CO₂ avtryck.
Hoppas på hållbara resultat
Tack vare Trafikverket och framsynta kunder som Järfälla, Håbo och Västerås kommuner har Svevia haft möjligheten att förfina metoden för tillverkning av asfalt med lignin. Projektet på Norra länken markerar en viktig milstolpe för användning av klimatoptimerad asfalt på högtrafikerade vägar i Sverige. Utvärderingen av prestandan mellan den klimatoptimerade och den konventionella asfalten kommer förhoppningsvis att ge värdefulla insikter för framtida vägprojekt.
− Trafikverket vill alltid bidra till en mer hållbar infrastrukturutveckling. Samarbetet med Svevia har präglats av fint utförda arbeten, högt i tak, snabba beslut, goda idéer och inte minst av en spännande produkt. Vi hoppas att mätningarna av bland annat slitage och spårutveckling visar att den klimatoptimerade asfalten håller ännu längre än en vanlig ABS, då snackar vi hållbarhet ur fler perspektiv, säger Pierre Larsson.
Lignin
- Med hjälp av det naturliga bindemedlet Lignin har Svevia lyckats skapa en asfaltsprodukt som är miljömässigt hållbar, utan att göra avkall på funktion eller kvalitet.
- Fossilt bindemedel (Bitumen) ersätts med en restprodukt från skogsindustrin.
- Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka och som ersättning för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger den asfalten ett avsevärt lägre klimatavtryck än den konventionella.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Vägunderhåll
Svevia är marknadsledande på vägunderhåll i Sverige och underhåller stora delar av det svenska vägnätet på uppdrag av exempelvis kommuner, trafikverket och privata aktörer.