
En TMA-olycka var femte dag
Var femte dag beräknas det i Sverige inträffa en påkörning på ett TMA-fordon.
– I ungefär hälften av fallen är det tung trafik inblandad, vilket gör att konsekvenserna kan bli extra allvarliga, säger Eva Liljegren som är nationell planerare på Trafikverket.
Publicerad:
Trafikanter som kör fort, för nära och inte visar tillräcklig hänsyn. Förare som har större uppmärksamhet på sin telefon än vad som händer på och i anslutning till vägen. Förare som är påverkade av alkohol eller droger.
Det är vardagen för många vägarbetare. Arbetsmiljön är riskfylld, inte minst vid vägarbeten som inte är stationära utan som sakta rör sig framåt, så kallade intermittenta arbeten. Exempel på sådana jobb är räckesarbeten eller slåtterarbete.
För att inte personbilar, lastbilar och andra fordon ska kunna kan köra rakt in i en vägarbetsplats – och skada dem som arbetar där – skyddas arbetsplatserna med hjälp av fordon med TMA-skydd (Truck Mounted Attenuator).
– Tyvärr inträffar det återkommande olyckor där TMA-förare skadas, berättar utredaren Eva Liljegren vid Trafikverket.
Yrkestrafiken bakom hälften av olyckorna
I en aktuell studie har Eva Liljegren undersökt TMA-relaterade trafikolyckor med personskador:
- Under perioden 2003–2021 inträffade det minst 108 stycken, förmodligen fler. Tre av olyckorna var dödsolyckor.
- I 24 av olyckorna skadades TMA-föraren eller passageraren när de befann sig inne i fordonet. Olyckorna inträffar främst på vägar med mycket trafik och under dagtid.
I studien ingår även en mer detaljerad analys med fokus på år 2022. Den omfattar även påkörningar utan personskador:
- År 2022 inträffade 70 TMA-påkörningar, minst 13 av dem var trafikolyckor med personskador.
- Fyra TMA-förare skadades efter påkörningar och en förare som befann sig utanför TMA-fordonet omkom.
- I nästan hälften – 46 procent - av påkörningarna var det yrkestrafik som var påkörande.
– Jag tycker att det är obehagligt hur ofta tung trafik är inblandad i sådana här påkörningar, framför allt med tanke på att det innebär ökade risk för allvarliga personskador på såväl TMA-förare som vägarbetare, säger Eva Liljegren.
Enligt Trafikverkets regelverk ska ingen person, fordon eller föremål befinna sig i inom TMA-fordonets buffert- eller säkerhetszon, vars längd varierar beroende på trafikens hastighet. Rapporten visar dock att det inte är ovanligt att vägarbetare och annan personal vistas inom buffertzonen, trots att de riskerar att skadas allvarligt om exempelvis en lastbil kör in i TMA-fordonet.
Trafikanters beteende avgörande
Läs också:
Vårt erbjudande:
Specialister på trafikanordningar
Vi har en plan för dig som behöver stänga av eller leda om trafiken.