Varnar för vägarbete i realtid – ny teknik kan rädda liv
Inom ett år kan system som i realtid, automatiskt och i god tid varnar trafikanter för bland annat rörliga vägarbeten införas i Sverige.
– Vi har nu förutsättningar för att i framtida upphandlingar kunna ställa krav på att entreprenörerna deltar och lämnar information, berättar Björn Eklund vid Trafikverket.
Text: Mikael Bergling Foto: Fredrik Schlyter
Publicerad:
U
nder drygt ett år har det under ledning av Svevias verksamhetsutvecklare Andreas Bäckström arbetats med att ta fram det nya systemet.
– Vi har bland annat utvecklat en demo som visar att tekniken fungerar.
Vid fasta och planerade vägarbeten finns det sedan länge väl beprövade metoder för att öka säkerheten och förvarna trafikanter – bland annat omledning av trafik, varningsskyltar, trafikanordningar, hastighetsskyltar och tillfälliga trafikljus.
Det sitter en förare i TMA-fordonet, det vill säga krockkudden.
Vid rörliga eller tillfälliga arbeten, till exempel räckesjobb, slåtterarbeten, hantering av trafikolyckor, snöplogning, omasfaltering och saltning kan det kan det vara betydligt svårare.
Varna för vägarbete med befintlig positionsdata
Redan idag finns det i Sverige positionsdata – så kallad ”GPS-åtgärdsdata” – för cirka 10 000 arbetsfordon som utför olika typ av vägarbeten, till exempel snöplogning, klippning av gräs i vägrenen och tvätt av vägräcken och stolpar.
Hittills har åtgärdsdatan framför allt används av Trafikverket och andra väghållare som ett verktyg för att kontrollera att vägentreprenörer utför sitt uppdrag enligt avtal.
Den informationen skulle även kunna användas för att varna trafikanter om olika typ av arbetsfordon som används på och intill vägar vid till exempel vägarbeten, bärgare och blåljus.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Trafikanordning
Vid alla vägarbeten och ombyggnationer som påverkar framkomligheten krävs noggrann planering, effektivt avstängningsmaterial och tydlig skyltning. Det är här vår expertis kommer bäst till sin rätt.