
Den 150 meter långa bron i Stöde är från 1964. I samband med att Svevia utför förstärkningsarbeten har det även testats en ny metod som ska förstärka och förlänga stålets hållfasthet.
HFMI - ny metod som testas på bron i Stöde
Bron över älven Ljungan i Stöde väster om Sundsvalls förstärks för att klara tyngre fordon.Samtidigt testas en ny metod för att förlänga broars livslängd.
Publicerad:
M
ed den går det att få en stor utväxling på en liten insats, säger Anders Westlund som är projektledare på Trafikverket.
Han berättar att verket sedan några år tillbaka ser över vägnätets bärighetsklasser, det vill säga hur tunga fordon en bro eller väg får belastas med, och var det behövs förstärkningar.
Ett exempel på det sistnämnda är bron över Ljungan i Stöde, väster om Sundsvall och strax innan anslutningen mot E14. Det är en balkbro i stål utan samverkan med brobaneplattan i betong.
Ökad trafikmängd och fler tunga transporter har gjort att bärigheten behöver öka från BK1 (fordon på max 64 ton) till BK4 (max 74 ton).
Metoden testas på Stödebron
I sommar har Svevia förstärkt brons stålkonstruktion genom att svetsa på mer stål.
– Den 150 meter långa bron är från 1964. I samband med förstärkningsarbetena har det även testats en ny metod som ska förstärka och förlänga stålets hållfasthet och därmed även brons, säger Marie-Louise Nordén som är entreprenadchef på Svevia.
Testerna utförs i ett samarbete mellan Trafikverket, Chalmers och metallforskningsinstitutet Swerim AB.
– Det är det första fullskaleprojektet i Sverige av den här metoden. Jag tycker att det är jättekul att vi får vara med i ett sådant.
Stor utväxling på liten insats
Metoden kan användas på både nya och äldre svetsar och heter HFMI, High Frequency Mechanical Impact. Med hjälp av ett handverktyg behandlas svetssömmen mekaniskt vilket ska öka hållfastheten.
Läs också:
Vårt erbjudande:
Bygga bro
Vi bygger allt från mindre broar med spännvidder från två meter till de riktigt stora konstruktionerna med åtskilliga meter mellan stödpunkterna. Och vi gör det över såväl land som vatten.