
En grupp som är extra utsatt för påhopp, hot och våld är vägarbetare som utför drift- och underhållsarbeten i städernas mer centrala delar, manuellt eller med hjälp av små och långsamma fordon.
Vägarbetare trakasseras – nu testas kroppskameror
Frivilliga kroppskameror ska öka vägarbetares säkerhet och trygghet.
– Förhoppningen är att kamerorna gör att färre utsätts för brott och annat olämpligt beteende, säger Andreas Bäckström som är verksamhetsutvecklare på Svevia.
Publicerad:
M
ånga vägarbetare har en mycket tuff arbetsmiljö med alltmer stressade, och ibland även aggressiva, trafikanter. Den är en arbetsmiljö som dessutom försämrats under de senaste åren, enligt bland annat undersökningar av fackförbundet Seko.
En grupp som är extra utsatt för påhopp, hot och våld är oskyddade vägtrafikvakter, så kallade flaggvakter. En annan är de som utför drift- och underhållsarbeten i städernas mer centrala delar, manuellt eller med hjälp av små och långsamma fordon och maskiner.
Av praktiska skäl utförs mycket arbete under kvälls- och nattid då det ofta är mindre trafik och trängsel än under dagtid.
Nackdelen är otryggheten. Flera av Svevias och andra företags medarbetare har, när de till exempel arbetat med städning eller snöröjning, utsatts för olika former av hot, våld och trakasserier, allt från okvädningsord och hot om stryk till att de har blivit spottade på, fått ägg och annat kastade efter sig eller till och med blivit misshandlade.
Flera upplever en ökad trygghet.
Sedan några månader tillbaka genomför Svevia, med stöd av Svenska Byggbranschens utvecklingsfond (SBUF), ett pilotprojekt med kroppskameror och kameror i arbetsfordon.
– Systemet har testats av flaggvakter i Göteborg och driftpersonal i Stockholms innerstad. Det är ännu för tidigt att säga något bestämt om resultatet, men det ser hittills bra ut. Flera upplever en ökad trygghet. Försöket fortsätter, säger Andreas Bäckström som är verksamhetsutvecklare på Svevia.
Kroppskameror är våldsförebyggande
Det är sedan tidigare belagt att kroppskameror fungerar våldsförebyggande. Enligt en brittiskt studie nästan halverades antalet incidenter när anställda på tågstationer fick kroppskameror. I år ska svensk polis i yttre tjänst utrustas med kroppskameror. Enligt Polismyndigheten visar tidigare försök att kroppsburna kameror verkar brottsförebyggande och minskar risken för att enskilda poliser utsättas för hot och våld.
– Vi vill med kamerorna öka våra medarbetares trygghet och på sikt skapa en allmän medvetenhet i samhället om att även vägarbetare kan ha kroppskameror på sig, säger Andreas Bäckström.
– Det är en medvetenhet som ska förebygga och förhindra brott, och göra att allmänheten får ett mer respektfullt beteende.
Och även för att dokumentera brott?
– Det är inte det viktigaste. När ett brott har inträffat har det gått alldeles för långt. Vi vill istället avskräcka och förebygga brott, ungefär som är fallet med fartkameror.
I projektets referensgrupp ingår företrädare för flera företag i branschen, förutom Svevia.
Får ni göra det enligt dataskyddsförordningen GDPR?
– Ja. Vi informerar människor att de filmas. Dessutom reglerar GDPR lagring av data, inte livestreaming.
– Vi behöver undersöka vad kamerabevakningslagen och annan lagstiftning säger innan livestreamingsfunktionen kan tas i drift. Det behövs även tydliga rutiner.
Pilotprojektet kommer att pågå ett par månader till. Därefter ska det utvärderas. Det är frivilligt för medarbetarna att använda kroppskameror.
Kommer alla vägarbetare i framtiden bära kroppskameror?
– Nej, bara de som vill det och som arbetar i miljöer där det finns behov av det. Syftet är att förbättra arbetsmiljön och minska fallen av hot och våld.

Kroppskamerorna ska normalt vara avstängd. Enligt regelverket ska personer som är på väg att spelas in via ljud- eller bildupptagning först informeras om inspelningen.
Läs också:
Jobba hos Svevia:
Möt våra medarbetare
Inom Svevia delar vi med oss av varandras kunskaper och erfarenhet – till kollegor, kunder och leverantörer. Det gör oss effektivare och bättre på att möta våra uppdragsgivares behov.