
Järnvägsbro Bärbyleden
- Uppsala
En ny järnvägsbro över den nya Bärbyleden i Uppsala.
Byggnationen skedde under tekniskt komplicerade förhållanden, på grund av leriga markförhållanden.
Järnvägsbro Bärbyleden, Uppsala
Innan arbetet med den nya järnvägsbron skulle påbörjas, flyttades först det befintliga spåret.Grundläggningen av bron blev tekniskt avancerad då markförhållandena var dåliga, 120 stålkärnepålar fick borras ner i marken för att förankra bron i fast berg.
Arbetsförhållandena var stundtals besvärliga då arbetsplatsen befann sig mitt i stambanans färdväg med Ostkustbanan och Norrlandstrafiken som passerade i 90 kilometer i timmen. Att tillfälligt stoppa tågtrafiken eller minska hastighet på tågen var dock aldrig aktuellt.
Arbetet tog fem månader att färdigställa.
Fakta
Kategori
Järnvägar
Projekt
2 påldäck, markarbeten fram till spårläggning, inklusive spårterrassering. Kontaktledningsfundament, kabelrännor, maskininstallationer.
Kund
Banverket (nuvarande Trafikverket)
Plats
Bärbyleden, Uppsala
Kontraktssumma
42 miljoner kronor
Entreprenörer
Svevia/Veidekke Stockholm, Pål & Grund
Fakta järnvägsbron
Längd: 79 meter Betong: 2 300 kubikmeter Armering: 500 ton Spont: cirka 1 000 ton järn Schakt: 47 000 kubikmeter Pålar: 120 stålkärnepålar, 296 betongpålar Byggstart: oktober 2005 Tågpåsläpp: 19 augusti 2006 Allt klart: 3 november 2006
2013-2017 anläggs dubbelspår genom Gamla Uppsala - ett av Svevias största projekt någonsin.
Kom i kontakt med ditt lokala Svevia-kontor.
Vi har lång erfarenhet av de tunga infrastruktur- och servicejobben för spårtrafik, flygplats, hamn och kaj. Vi nyanlägger och tar hand om drift och underhåll – allt efter behov.