Renovering av bro

- Tjörnbron

Arbetet skedde från hängställningar på minst sagt svindlande höjder.

En vackrare utsikt på arbetsplatsen får man leta efter, tyvärr var den mycket väderberoende. När vindmätaren närmade sig 15 sekundmeter var det dags att ta en paus i arbetet.

Renovering av bro – Tjörnbron

Efter tjugofem år var det dags att renovera de över hundra meter höga pylonerna på Tjörnbron.

Hängställningar utformades efter pylonens utvändiga mått, 4 x 4,5 meter, de tillverkades i Österrike. I vissa fall krävdes det helikopter för att få ställningarna på plats.

Ställningarna hängdes i åtta vajrar och drevs av fyra elmotorer, det tog ungefär sex minuter att åka upp till toppen. På grund av den annorlunda arbetsmiljön ställdes speciella krav på säkerheten.

Norsk ytbetong

Under åren hade det blivit en del ytskador i betongen på grund av vind, salt, vatten och isbildning dessutom var ytan missfärgad.

Den lösa betongen bilades bort med handverktyg och lagades med ett norskt torrbruk. Ett korrosionsskydd lades på den armering som låg närmare än tre centimeter.

Ytan vattentvättades med 200 bars tryck grund- och täckmålades vilket gav pylonerna en helt annan lyster som höjer trivselfaktorn i området.

Fakta

Kategori
Broar

Projekt
Renovering av pyloner

Kund
Vägverket Region Väst (nuvarande Trafikverket)

Plats
Tjörnbron 

Projekttid
2006 

Att renovera en av Stockholms mest trafikerade område är inte alldeles lätt.

Svevias kontor

Kom i kontakt med ditt lokala Svevia-kontor.

Kan du förbättra framkomligheten inom fabriksområdet med en ny bro, bygga en betongramp i färjeläget eller öka tillgängligheten i det nya bostadsområdet med en gångbro? Svevia har allt som krävs för att få ny infrastruktur på plats.