Av Carolin Westerlund den 16 april, 2020

Vardagen i Umeå

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här på bloggen. Sen dess har corona brutit ut och gjort att mycket förändrats jobbmässigt, precis som för många andra. Alla utbildningar, traineeträffar och resor till andra orter är inställda. Trots det har jag kommit in mer och mer i vardagen i min traineeroll. Den tänkte jag berätta om i detta inlägg för att visa vilka olika typer av jobb jag gör.

Vinterjour

I mitt förra inlägg skrev jag om utmaningen med vinterväghållning. Jag fortsätter lite på det spåret i det här inlägget och tänkte berätta om hur det är att ha jour under vintern, vilket jag haft några gånger nu. De som arbetar som arbetsledare har den här typen av jour några dygn i taget under hela vinterperioden. Det går ut på att hålla koll på alla vägar för att ta beslut om när de behöver plogas, halkbekämpas eller utföras andra nödvändiga åtgärder. För att kunna ta dessa beslut krävs det dels att man som jourhavare är ute och kör på vägarna, både dag- och nattetid för att se om åtgärder behövs, men också att man håller koll på väderprognoser. Detta för att ligga steget före och kunna utföra t.ex. förebyggande halkbekämpning så att områdets vägar är säkra att färdas på. Mycket styrs av vilken temperatur vägen har, alltså inte luften. Så ser ni en saltbil ute någon gång när ni inte tycker att det alls är halkigt, så är det stor chans att prognoserna visar att vägtemperaturen snart kommer att sjunka under nollan och få allt blött att bli halt istället.

Under veckan som varit har jag haft jour och fått känna på riktigt aprilväder, se bilden nedan. Under dagen var det fantastiskt vårväder, men under natten kom det ett ordentligt snöfall. Då fick jag ge mig ut på vägarna och kolla hur mycket snö det kommit, för att sedan skicka ut plogbilar där det behövdes.

En annan sak jag har märkt med jouren är att man får se väldigt många djur som är ute och rör sig nattetid. Den här veckan lyckades jag se mufflonfår när jag var ute och körde. Det var första gången jag såg de i verkligheten!

Mycket snö under en av mina journätter.

Sammarbete mellan branscher

För att det ska vara säkert för alla som arbetar på vägarna krävs det att olika branscher samarbetar. Som ett led i detta var jag för några veckor sedan med som en av Svevias representanter på ett samrådsmöte med Trafikverket och olika företag ur skogsbranschen. Vi arbetar ju alla på vägen samtidigt och då är det viktigt att vi förstår varandras arbetsuppgifter och får en kontakt så att vi kan samarbeta. Sådana här dagar är ett lite mer ovanligt inslag i vardagen, men de är väldigt intressanta och lärorika. Det är bra för både oss på Svevia att förstå vardagen för de som arbetar i skogsbranschen, men också förklara våran vardag för dem.

Eget projekt

Jag har också fått ett eget projekt jag ska arbeta med under våren och sommaren. Projektet går ut på att förstärka en grusväg så att den får bättre bärighet. För att göra detta ingår det allt ifrån framtagande av nödvändiga dokument, planering, beställning av maskiner och material till att märka upp vart allt grus ska läggas ut längs vägen och vilka vägtrummor som ska bytas, samt att hålla koll på ekonomin. När våren kommer igång på riktigt kommer jag vara med mycket ute längs vägen när t.ex. vägtrummorna ska bytas. Det ska bli riktigt roligt att ha ansvar för ett eget projekt!

Ute längs vägen som ska förstärkas.

Nu tackar jag för mig och önskar trevlig vår!

Carolin Vesterlund

Drift Umeå

Utbildning/övrigt: Civilingenjör industriell ekonomi, inriktning logistik och optimering