Som vinterförare får du samhället att fungera. Oavsett väder.

När ett vinteroväder ska slå till kan vara svårt att förutspå. Detta fick Stockholm befara när staden på bara några timmar snöade igen en tidig novemberdag. Här spelade vinterförarna en central roll för att få stadens gator att åter fungera tryggt och säkert.

”Vi ställde upp för varandra och jobbade som ett lag, vilket man måste göra för att klara en sådan

här situation.”


- Kenneth Frohm, arbetsledare Svevia

Snöröjning i en trång stad som Stockholm handlar mycket om logistik. Många gator är små, samtidigt som de större är hårt trafikerade. Läs om hur Svevia hanterar snöröjningen när snösmockan drabbar storstan.

Klockan sju på morgonen den nioende november 2017 var snödjupet 21 centimeter på Observatoriekullen i centrala Stockholm, som är den officiella mätplatsen. Vid lunchtid hade det ökat till 30 centimeter. Sedan fortsatte det att snöa under resten av dagen med resultat att bland annat busstrafiken fick ställas in, många lastbilar blev stående utmed vägarna och personbilar fastnade i timslånga köer.

Flygtrafiken på Arlanda och Bromma drabbades av kraftiga förseningar och även inställda avgångar. Flera skolor och arbetsplatser stängdes, idrottsanläggningar kapsejsade på grund av snötyngda tak. Essingeleden stängdes och landstingets centrala ledning gick in i så kallat stabsläge. Samma sak gjorde Danderyds sjukhus som dessutom öppnade upp en extra vårdavdelning på akuten.

I stora delar av stan var det svårt att överhuvudtaget ta sig fram även till fots. Enligt SMHI har det inte tidigare snöat så mycket, så tidigt på vintern, i Stockholm sedan mätningarna startade 1905. Snöröjarna var snabbt ute, men det intensiva snöandet gjorde att det inte tog speciellt långt tid förrän plogade gator och trottoar var fulla av snö igen.

Fullt tryck när vinterovädret slår till

– Vi jobbade nästan dygnet runt i början. När det snöade som mest fick vi prioritera hårt mellan vilka gator som skulle plogas. I första hand koncentrerade vi oss på stora stråk som Sveavägen och Birger Jarlsgatan. Och så klart gator med busstrafik, berättar Kenneth Frohm.

– Lokal och bostadsgator fick vänta tills senare.

Svevia hyrde hotellrum till maskinförare och andra underentreprenörer som inte kunde ta sig hem inom rimlig tid. Att bo två mil utanför stan kunde vara lika med en fyra timmar lång hemresa när det var som värst, om det ens gick att ta sig hem.

Hann du åka hem?

– Nej, inte när det var som intensivas. Det var ingen mening. Jag bor i Norrtälje och fick stanna kvar på jobbet. Vi har både en säng och en soffa på här där vi kan slumra till vid behov. Dagen efter kunde jag däremot åka hem.

– En kollega lade sig en timme för att sova. När han vaknade hade det kommit 18 centimeter snö. Det var med andra ord fullt tryck hela tiden. För att underlätta arbetet upprättade vi en kommunikations- och kriscentral. I den satte sig några entreprenadingenjörer som hjälpte oss som var ute på fältet, vilket var mycket bra. Efter att ha jobbat länge blir man till slut lite seg i huvudet och då är det bra att ha någon att prata med.

Gick jobbet bra?

– Jag tyckte att det vi klarade det bra med tanke på hur mycket snö det kom på kort tid. Vi ställde upp för varandra och jobbade som ett lag, vilket man måste göra för att klara en sådan här situation.

Totalt snöröjs, sandas och saltas 2 600 gator i Stockholm plus ett stort antal gång- och cykelbanor. Svevia ansvarar för vinterväghållningen i två stadsdelar – Östermalm och Kungsholmen.

– Det som gör snöröjningen i Stockholm extra komplicerad är trängseln. Många gator är små, samtidigt som de större är hårt trafikerade. 100 000 fordon per dygn är inget ovanligt. Totalt finns det cirka 300 000 bilar i innerstaden. Oavsett om de är i trafik eller parkerade, är de ofta i vägen vid snöröjning.

Arbetschef Nils Balstedt på Stockholm Drift Norr fyller i:
– Dessutom finns det ingenstans att lägga den upplogade snön. På den ena sidan av gatan står det bilar parkerade, på den andra sidan är det en gångbana. Det finns inte direkt något gärde kasta ut snön på. Därför blir det stökigt när det kommer mycket snö på kort tid.

Vad gör ni då?

– Vi kör bort snön och tippar den i sjön, antingen i Riddarfjärden vid Norr Mälarstrand eller i Värtahamnen. En normal natt kan det bli 50 fulla lastbilsflak med snö. Hittills i vinter har vi kört ut cirka 200 000 kubikmeter snö från Stockholm.

– Snöröjning i en trång stad som Stockholm handlar mycket om logistik, men också speciallösningar.

Som vad då?
– Ska vi exempelvis ska kunna ta oss fram och ploga en del trottoarer måste vi använda oss små maskiner, en del med en plogbredd på bara 1,20 meter.

"Den ena dagen är inte den andra lik."

Trivs du?

– Oja. Jag trivs jättebra. Det händer hela tiden nya saker. Den ena dagen är inte den andra lik. Det här är ett jättekul jobb.

Nils Balstedt berättar att under en mer normal vinternatt än de intensiva dygnen i november i fjol har Svevia igång cirka 30 traktorer och andra fordon som arbetar med snöröjning i Stockholms innerstad.

– Till det ska läggas 30 personer som skottar trappor och gör handjobb. Snöar det kontinuerligt, får vi arbeta dygnet runt och då behövs det så klart mer personal.

– Vi brukar kunna köra undan ett snöfall på 10 – 12 timmar. Snöfallet i mellandagarna var ett drömläge. Det upphörde vid 22-tiden på kvällen och då var det nästan helt fritt från trafik på gatorna. Det var bara att ploga.

Under senare år har antalet i Stockholmsområdet som cyklar till och från jobbet ökat dramatiskt, även vintertid vilket har skärpt kraven på vinterväghållningen.

– I dag är kravet att vissa cykelbanor ska ha sommarföre i princip året runt.

Jobba som vinterförare

Vanliga frågor om snöröjning

Michael Nordenhög, inköpschef på Svevia svarar på frågor om vad det innebär att arbeta som vinterförare.

Vad innebär det att jobba som vinterförare?

- Att arbeta som vinterförare är en ansvarsfull uppgift med uppdrag att göra vägar framkomliga och säkra för övriga trafikanter. I ett större perspektiv bidrar du till att samhället fungerar, oavsett väder, och tryggar befolkningen genom minskade fallolyckor.

Vilken typ av uppdrag kan det handla om?

- Normalt handlar det om större trafikerade vägar men givetvis förekommer mindre vägar på landsorten och cykelbanor och andra ytor som busshållplatser och parkeringar.

Vilka arbetstider är det som gäller?

- Då vädret i bland kan vara svårt att förutspå kan arbetstiderna variera. Alla tider på dygnet kan förekomma och säsongen varierar mellan fyra till sex månader beorende på vart i landet man befinner sig.

Hur går man tillväga om man vill köra för Svevia?

- Kontakta det lokala Svevia-kontoret på orten för att visa intresse. Ring Svevias växel (08-404 10 00) som kan guida dig rätt!

Behöver jag egen utrustning?

- Normalt anlitas åkare eller åkerier med egen bil, övrig vinterutrustning ombesörjer Svevia för. På vissa orter har Svevias egna fordon och då behövs ingen egen utrustning.

Vad krävs det för utbildning?

- Körkort för det fordon som skall framföras, och för tung lastbil även Yrkesförarkompetens (YKB). Trafikverket ställer även krav på certifiering inom Säkerhet på väg (SIK) och Vinterväghållning (SIK).