I huvudet på en praktikant

Oscar är 19 år och praktiserar under hösten 2015 på Svevia via Tekniksprånget. Här kan du läsa mer om hans vardag.

Del 3: Sista veckorna

Mer resande. Som om inte min göteborgsresa inte var nog så har jag återigen lämnat Stockholm. Under tre dagar har jag följt med på den så kallade säkerhetsveckan. Säkerhetsveckan är ett koncept där man under tre dagar fokuserar på det viktigaste av allt inom hela företaget - nämligen säkerheten. Veckan är till för att diskutera och utveckla säkerheten inom företaget. Vi besökte en driftstation i Fagersta och tre olika projekt i Uppsala och Arboga.

Foto: Oscar Stridfeldt

På bilden diskuteras faran med att arbete på stegar under en säkerhetsrond vid ett bro-renoverings projekt i Arboga.

Mina sista veckor här på Svevia har varit väldigt intensiva. Förutom säkerhetsveckan har jag varit på praktik vid två arbetsplatser, under en vecka i Västra Länna och under en vecka i Sickla. Västra Länna är ett till ytan ganska stort projekt. Svevia jobbar i ett gammalt sommarstugeområde med att lägga VA och bygga väg och nya tomter. Trots att det är mest rörläggning på projektet så bygger man även 4 st dammar.

Efter Västra Länna så var det Sickla som gällde. Här bygger Svevia ut tvärbanan från Hammarby sjöstad fram till Sickla station. Detta var ett stort och häftigt projekt. eftersom det var ungefär ett år kvar på projektet hade man inte börjat med att lägga ut räls än utan Spont och Grundläggning var i fokus vilket var kul för min del eftersom jag inte på något tidigare projekt riktigt har fått se hur själva grundläggning går till.

Mellan Sickla och Västra Länna hann jag även med att gå en tre dagars intern utbildning för arbetsledare. Det var mycket lärorikt och jag fick träffa massvis med trevliga arbetsledare.

Foto: Oscar Stridfeldt

På bilden syns en del av tvärbanan vid projektet i Sickla.

Snart är det jul och min praktik via Tekniksprånget är snart slut. Jag har lärt mig otroligt mycket på dom har fyra månaderna och det har varit jätteroligt att se hur byggbranschen fungerar och att lära känna människorna som jobbar i den. Innan jag avslutar mitt sista blogginlägg så vill jag passa på att tacka Svevia för den här superroliga praktiken och mina underbara handledare. God jul och Gott nytt år.


Del 2: Göteborgsresan

Det är måndag och jag är tillbaka på kontoret i Solna igen. Under två veckor har jag, en hyrbil och min kamera varit ute på vägarna och besökt arbetsplatser i och omrking Göteborg. Resan har varit väldigt rolig och jag besökt flera olika arbetsplatser. Jag började med att besöka ett nytt exploateringsområde i Linköping där man ska bygga villor och där Svevia nu lägger VA och bergvärme. Det var ett väldigt spännande och lerigt besök då det just hade regnat på arbetsplatsen, så mina kängor kom väl till pass.  

Efter två dagar nere i schaktgroparna i Linköping begav jag mig till Ulricehamn och den nybyggda sträckan av riksväg 40 som ligger mellan Linköping och Borås. Motorvägsbygget var uppdelat i olika avsnitt mellan olika aktörer där Svevia bygger avsnittet närmast Borås.

Vägavsnittet är ungefär 2 km långt och bygget var i princip färdigställt vid mitt besök. Man höll just på att förbereda sig för besiktning och invigning som var planerad till den 17e oktober. Motorvägen slingrar sig som en lång orm över kullarna och jag och min hyrbil fick privilegiet att vara en av de första som åkte på vägen, självklart åkte jag inte i 120kmh som man senare kommer att få göra, men det var ändå en väldigt häftig känsla att ha en hel motorväg för sig själv.

Här spatserar jag på riksväg 40 dagarna innan trafiken släpptes på.

Efter 2 dagar vid RV40 åkte jag till Göteborg för att besöka Packhuskajen, Gårda drämme och Askims badpir, alla färdigställda projekt som Svevia tidigare har byggt. Jag tog även en sväng till Svevias huvudkontor i Göteborg och lärde mig lite om AMA böckerna. Askims badpir var det häftigaste av dessa besök. Piren är en 259 meter lång betongkonstruktion som sträcker sig ut i havet vid badplatsen i Askim. Bryggan har vunnit betongpriset 2015 och är konstruerad av både trä och betong. På bryggan finns även häftiga bänkar i futuristiska former.

Från lugnet vid havet åkte tog jag mig vidare mitt in i smeten till centrala Göteborg. Mitt i Brunnsparken hittade jag en cirkel av byggstaket med den signifikanta röda texten "Svevia" på.

Arkeologer undersöker vad som finns under statyn i Brunnsparken.

Inne i cirkeln hade jag blivit informerad om att man renoverar statyn Johanna, men när jag kom in på det lilla bygget fanns där bara ett hål.

Bronsstatyn var tydligen borta för renovering och i hålet fanns istället 4 arkeologer. De förklarade att en järnvåg hade legat där statyn idag står och att man häven hade hittat järnvågshusets grund. Samtidigt som jag var på plats hittade man även ett skaft till en gammal pipa.

Efter denna resa har jag fått en mycket större inblick i hur Svevia jobbar som företag och vilka olika sorters projekt Svevia driver. Jag har träffat en massa trevliga människor och fyllt en hel hårddisk med film och foton, så jag kan inte säga annat än att resan blev lyckad!

/Oscar


Del 1: Första tiden på Svevia

Min första vecka på Svevia var mist sagt händelsefylld och mycket rolig. Jag blev introducerad till företaget genom en rad möten med divisionschefer där man förklarade hur Svevia som företag jobbar. Jag blev mycket väl omhändertagen och fick intrycket av Svevia som ett profesionellt företag som tog hand om mig på ett bra sätt.

Under min andra och tredje vecka har jag fått vara ute på min första arbetsplatspraktik. Jag har varit i norra Djurgårdsstaden på ett marksaneringsprojekt. Norra djurgårdsstaden är en stadsdel som återupplivas till något nyare och fräschare. Tidigare låg här ett stort industriområde med fabriker och ett stort gasverk. Många aktörer jobbar i området men just där jag är har det tidigare legat ett koks- och kol upplag så marken är förorenad. Planen är att det ska byggas bostäder här.

På arbetsplatsen rör sig många maskiner och schakt är i fokus. Att få komma in på arbetsplatsen och komma nära maskinerna är en upplevelse i sig men det häftigaste av allt har varit att se hur mycket platsen har förändrats under de två veckor som jag har varit här.

Från ena dagen till den andra känns det som om att jag står på en helt annan arbetsplats, enorma massor med material har flyttats och schaktgropar har uppkommit och fyllts igen. Det är en häftig upplevelse att se hur landskapet formas under projektets gång. Nyfiken som jag är så känner jag att jag vill komma tillbaks hit när projektet är klart för att se hur den nya stadsdelen blev.

Något som jag har lärt mig under den här vistelsen är att en ingenjör inte bara behöver sitta på ett kontor vid en dator utan kan också stå med stövlar i en lerpöl och dirigera lastmaskiner.

Nu väntar en vecka på kontoret där jag ska sätta ihop filmmaterialet som jag har fått ihop. Jag ska även planera en två veckors resa till Göteborg där jag ska göra en liten turné mellan diverse arbetsplatser och färdiga projekt.

/ Oscar

Om mig

Jag heter Oscar Stridfeldt, är 19 år gammal och tog våren 2015 studenten från Rinmangymnasiet i Eskilstuna

Från september till december 2015 är jag praktikant på Svevia via Tekniksprånget.

Mina 4 månader kommer att variera mellan arbetsplatspraktik på olika projekt i Sverige och tid på kontoret samt ett eget filmprojekt. Här kan du läsa mer om min vardag som praktikant hos Svevia.

Några av de filmer som Oscar producerat
Linus Isaksson, trainee Svevia

Linus Isaksson är utbildad Civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad och trainee vid Svevias Asfaltverk i Arlanda. Se filmen där Linus berättar om sin vardag.

Se filmen med Carolina Sanchez

Carolina Sanchez är född och uppvuxen i Venezuela och utbildad Civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad. Sedan hösten 2015 är hon trainee vid Svevia division Anläggning Infra Solna. Se filmen där Carolina berättar om sin vardag.

Kort om Tekniksprånget

Tekniksprånget drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)länk till annan webbplats på uppdrag av Skolverket. Kortfattat samordnar de praktik för ungdomar som nyligen gått ut gymnasiet. Som Tekniksprångare får man fyra månaders avlönad praktik inom ett ingenjörsrelaterat område.