Arbetet på Merkenes vägstation


Christer Lestander och Torbjörn Fjellström bor och arbetar ihop då de sköter vägarna i Merkenes.


Foto: Patrick Trägårdh

Här bor och arbetar personalen tillsammans

Det omväxlande fjällvädret och avståndet till närmaste tätort kräver att personalen bor på vägstationen i Merkenes. Från oktober till maj är stationen bemannad dygnet runt.

Livet som plogbilschaufför i Merkenes

17 kilometer från norska gränsen och 13 mil från Arjeplogs tätort ligger Merkenes västation. Här bor och arbetar Torbjörn Fjellström och Christer Lestander tillsammans veckovis. Intensiva perioder då de turas om med alltifrån plogning till matlagning och städning.

Klockan två på eftermiddagen är det är dags för skiftbyte. Torbjörn började klockan fem på morgonen. Resten av dygnet är han ledig, men har beredskap i fall kollegan behöver hjälp. När de inte arbetar försöker de njuta av naturlivet och när tillfälle ges tar de gärna en skidtur på fjället.

- Man åker uppför i ett par timmar och sedan neråt i en halvtimme. Det är jobbigt men bra för kroppen, berättar Christer.

Förra vintern blev det knappt tillfälle till någon skidåkning på grund av det myckna snöandet månad ut och månad in. Och när det inte snöade hade de ofta fullt upp med att serva bilarna. Denna vinter har det istället varit för kallt mest hela tiden med temperaturer under 30 grader.

Vädret i fokus

Vädret styr det mesta av tillvaron på vägstationen -  när de ska ploga, när de får vila, när de behöver köra i kolonn med förbipasserande bilister eller när de behöver stänga vägen helt.

När det är dåligt väder tar de över trafikanterna i kolonn med en plogbil i spetsen. De stänger då bommen bakom sig och när de kommer över till norska gränsen tar de med sig de väntande trafikanterna tillbaka. När vädret är riktigt illa finns en gäststuga på vägstationen att tillgå där strandsatta trafikanter kan stanna över.

- De största problemen uppstår när plogkarmarna har hunnit växa sig höga. Då kommer snöröken ovanifrån och det blir hopplöst att se någonting, samtidigt som det driver igen. Risken är att du kör av vägen, då du inte ser vägkanten och där kan du bli stående, berättar Christer.

Vid åttatiden på kvällen är det dags för nästa skift. Är det mycket snö kan de behöva ploga vägsträckan varje timme tills kollegan stiger upp på morgonen. Ett jobb som periodvis kan vara riktigt tufft, och som ställer höga krav på samarbetsförmågan.

- Det är inga problem, det funkar jättebra. Vi sitter ihop sju dagar, sedan är vi lediga två veckor från varandra, berättar Torbjörn.

- Om man har jobbat ett dygn i sträck har man inte mycket humor. Då lämnar man den andre i fred och låter honom sova några timmar, så kommer det goda humöret tillbaka igen, berättar Christer.

Vilka egenskaper krävs?

- Man ska inte vara rädd för att vara ensam och jobba. Och så ska man vara lugn. Om du till exempel kör fast när du håller på och fräser, då ska du kunna backa upp igen utan att stressa och köra fast ännu mer, säger Christer.

- Nej, du får inte hetsa upp dig. Sitter du på fjället i full snöstorm kan du inte börja vara hysterisk. Så länge du är lugn är det ingen fara, då håller sig trafikanterna bakom dig också lugna, tilläggerTorbjörn.

Foto: Patrick Trägårdh

Ett jobb för två

När den ene arbetar är den andre ledig, men alltid i beredskap i fall kollegan behöver hjälp. Är det mycket snö kan de behöva ploga vägsträckan varje timme såväl nattetid som dagtid.

Om uppdraget

Plogsträckan som personalen på vägstationen ansvarar för är 25 kilometer lång och sträcker sig mellan norska gränsen och Sandviken. Kund är trafikverket som också äger vägstationen. Stationen är bemannad dygnet runt från oktober till maj.

Foto: Patrick Trägårdh

Ett nära samarbete

I veckorna bor och arbetar de tillsammans. Ett tätt samarbete där de delar på allt från arbete till matlagning och städning.  

I huvudet på en trainee

Se filmen med Carolina Sanchez, trainee Svevia

Carolina Sanchez är utbildad Civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad och sedan hösten 2015 trainee vid Svevia division Anläggning i Solna.

Foto: Johan Lundahl

Rycker ut vid brand

När branden i Västmanland bröt ut sommaren 2014 fick Svevia bland annat i uppdrag att sköta trafikavspärrningarna i brandområdet. Krister Johansson, platschef i Fagersta, som själv evakuerats från branden, deltog i arbetet.

Linus Isaksson, trainee Svevia

Ett arbete för två

Christer Lestander och Torbjörn Fjellström bor och arbetar ihop då de sköter vägarna i Merkenäs, 13 mil utanför Arjeplog. Ett utmanande arbete som ställer höga krav på samarbete.